Veel medewerkers in het ziekenhuis hebben geen of weinig direct contact met patiënten. Wie zijn deze mensen achter de schermen?

“Mijn naam is Yvonne van Waayenburg en ik werk al héél lang in de Sint Maartenskliniek. Ik ben hier begonnen als operatieassistent en werk alweer vele jaren als dag-coördinator op de OK. Ik zorg voor het goed en zo efficiënt mogelijk verlopen van het dagelijkse OK-programma. Dagelijks los ik kleine en soms grote problemen rondom de operaties op. Chaos willen we natuurlijk niet. Als veranderingen zich voordoen, is het belangrijk dat je rustig blijft en overzicht houdt.

 

Het halve werk
Tijdens een werkdag vervullen twee mensen de rol van dag-coördinator. De ene zorgt dat de desbetreffende dag soepel verloopt (dat doe ik vandaag) en de ander maakt de specifieke planning voor twee dagen vooruit (dat doet Karin). Alle spullen moeten op voorraad zijn. Voor bijvoorbeeld een operatie van een knieprothese moeten ook alle maten klaarliggen. Goede voorbereiding is het halve werk.

Schipholbord
Ik zorg ervoor dat alles functioneel en draaiende is en ik ben op de hoogte van alles wat speelt. Op ons ‘Schipholbord’ kan iedereen in één oogopslag zien hoe onze dag op de OK eruit ziet. In de planning zie je of de operatiekamer bezet is. Zodra de balk rood kleurt, zit het mes erin. Is er een spoedpatiënt? Dan coördineren wij dit. We zoeken een plekje in het rooster, zorgen voor de juiste instrumenten, regelen een beschikbare arts en zorgen ervoor dat iedereen die het moet weten, geïnformeerd is.

 

 

Goed geregeld

Het mooie aan mijn werk vind ik de afwisseling en de verantwoordelijkheid om de problemen op te lossen. Ik haal er voldoening uit als we het voor een spoedpatiënt allemaal goed hebben kunnen regelen.”