U bent hier: Home » Behandelingen » Kniegebied

Kniegebied

Artrose

Artrose (artrosis deformans), is verlies van de hoeveelheid en vermindering van de kwaliteit van gewrichtskraakbeen.

CT-onderzoek

Computer Tomografie (CT) is een onderzoeksmethode waarbij met behulp van röntgenstralen een afbeelding van het inwendige van de mens kan worden gemaakt.

Hechten van de meniscus via een kijkoperatie

Meniscusproblemen kunnen in verreweg de meeste gevallen behandeld worden met een operatie die veel minder ingrijpend is dan voorheen. Deze operatie heet artroscopie ofwel kijkoperatie.

Kijkoperatie in de knie

Een kijkoperatie wordt uitgevoerd bij beschadigd kraakbeen, gescheurde meniscus of kniebanden, losse bot- en kraak-beenstukjes in het kniegewricht en bij een ontsteking door reuma.

Nieuwe knie

Is kraakbeen in de knie beschadigd of versleten, dan kan de knie bij hevige pijnklachten vervangen worden door een kunstknie.

Standsverandering van het onderbeen

Door slijtage van het kraakbeen in de knie ontstaat  er op de plek van de slijtage tijdens het lopen meer druk. Dit geeft pijnklachten.

Tapen van de knie

Er is bij u een sporingsprobleem geconstateerd van de knieschijf wat kan leiden tot pijn rondom de knieschijf. De meest gangbare behandeling is het tapen van de knie en het volgen van een oefenprogramma.

Verdraaiing van de knie

Bij het sporten kan, door een plotselinge zijwaartse beweging, de knie verdraaien. Dit leidt tot schade aan het kniekapsel en kniebanden, met als gevolg pijnklachten en een opgezette knie. Een oefenprogramma, bij voorkeur onder begeleiding van een sportarts of sportfysiotherapeut, kan het risico op nieuwe klachten verkleinen.

Verplaatsen van de pees over de knie

Aan de voorzijde van het kniegewricht ligt de knieschijf (patella). De knieschijf wordt op zijn plaats gehouden door de pees van de bovenbeenspieren, die de knieschijf helemaal omgeeft.

Vervanging niet-functionerende knieprothese

Een knieprothese gaat helaas niet eeuwig mee. Gemiddeld verslijt een knieprothese na 15 jaar. Het kan echter voorkomen dat een prothese eerder moet worden vervangen. Dit noemen we ook wel een revisie van de knieprothese. Daarbij wordt de prothese geheel of gedeeltelijk vervangen door een nieuwe knieprothese.

Verwijderen platen, pennen, schroeven uit de knie

U komt naar de Sint Maartenskliniek voor een operatie om de plaat/pen en/of de schroeven uit uw knie, onderbeen of voet te verwijderen.