U bent hier: Home » Behandelingen » Pijnbehandelingen

Pijnbehandelingen

Bij patiënten met chronische pijnklachten wordt in veel gevallen geen duidelijke oorzaak gevonden. Operatieve behandeling is meestal niet mogelijk en behandelingen met pijnstillers en/of fysiotherapie hebben onvoldoende resultaat gehad. Een pijnbehandeling is dan een mogelijkheid om de pijnklachten weg te nemen. Een pijnbehandeling kan ook een alternatief zijn voor een operatie als de oorzaak van de pijn wel bekend is.

Drie mogelijkheden
Wat voor soort pijnbehandeling geschikt is, hangt af van uw klacht. Grofweg zijn er drie mogelijkheden:

1. Pijnstillers: soms werkt een pijnstiller uitstekend, maar zijn er bijwerkingen waardoor dit geen goede optie is om de pijnklacht te bestrijden. De anesthesioloog kan dan beoordelen of een ander type pijnstiller een mogelijkheid is.
2. Een behandeling door fysiotherapeut (TENS) of acupuncturist.
3. Een zenuwblokkade bij de afdeling anesthesiologie van de Sint Maartenskliniek

Daarnaast biedt de Maartenskliniek een functiegerichte therapie voor dystrofiepatiënten en een intensief pijnmanagementprogramma voor mensen met chronische lagerugklachten (RealHealth).

De zenuwblokkade
Voordat een definitieve zenuwblokkade wordt uitgevoerd, stelt de arts eerst nauwkeurig vast welke zenuw of gewricht de pijn veroorzaakt. Dit gebeurt met zogenaamde ‘proef-behandelingen’ waarbij telkens maar één zenuw of één gewrichtje verdoofd wordt. Als tijdens de verdoving de pijn geheel verdwijnt, dan weten we met redelijke zekerheid waar de pijn vandaan komt.
Bij een definitieve zenuwblokkade wordt de zenuw behandeld met stroom en temperatuur. Meestal worden er ook ontstekingsremmende medicijnen ingespoten. Drie maanden na de zenuwblokkade is het eindresultaat merkbaar. Afhankelijk van het type zenuwblokkade ligt het slagingspercentage (volledige of gedeeltelijke pijnverlichting) tussen de 60 en 80 procent. Er is geen risico op een permanente uitval van zenuwen wat betreft kracht of gevoel.

Verwijzing
Uw huisarts, orthopedisch chirurg, neuroloog of neurochirurg kunnen u doorverwijzen voor een pijnbehandeling bij de Sint Maartenskliniek. Voorafgaand aan uw bezoek aan de polikliniek, vragen wij uw medische gegevens op en verzoeken wij u een uitgebreid vragenformulier in te vullen. Hiermee kunnen wij uw pijnklacht goed in kaart brengen. Meestal heeft een orthopeed in een eerder stadium al onderzoek gedaan naar de oorzaak van de pijnklachten door lichamelijk onderzoek, röntgenfoto’s en een scan (MRI-scan of CT-scan). Is dit niet het geval, dan beoordeelt de anesthesioloog tijdens het poliklinisch spreekuur of verder onderzoek nog nodig is. Op het poliklinisch spreekuur beoordeelt de anesthesioloog of en welke pijnbehandeling zinvol is.

Afspraak
Voor het maken van een afspraak belt u met het Medisch secretariaat Anesthesiologie, telefoon (024) 365 96 59 (ma - vrij 09.00 - 12.00 uur). E-mailen kan ook pijnbehandelcentrum@maartenskliniek.nl

Folders pijnbestrijding
Meer informatie over de verschillende pijnbehandelingen vindt u in de patiëntenfolders in de linkerkolom.

Niet gevonden wat u zoekt?
Klik op 'meer' om per categorie een volledig overzicht te krijgen of ga naar Behandelingen A-Z voor een volledig overzicht.