U bent hier: Home » Behandelingen » Ruggebied

Ruggebied

Corrigeren van scoliose bij kinderen

Scoliose is een zijwaartse verdraaiing van de wervelkolom (Scoliose betekent in het Grieks verkromming). Bij een operatie wordt de wervelkolom zo recht mogelijk gemaakt.

Osteoporose

Bij mensen met osteoporose is het bot van minder goede kwaliteit en neemt de dichtheid van het bot af. Het bot kan daardoor sneller breken.

RealHealth: Chronische lagerugpijn

RealHealth is een in Engeland ontwikkeld pijnmanagement-programma voor mensen met chronische lage rugklachten.

Wat is de ziekte van Bechterew?

De ziekte van Bechterew is een chronische ontstekingsziekte van vooral de gewrichten van het bekken, de rug en de nek.

CT-onderzoek

Computer Tomografie (CT) is een onderzoeksmethode waarbij met behulp van röntgenstralen een afbeelding van het inwendige van de mens kan worden gemaakt.

MRI-onderzoek

Magnetic Resonance Imaging (MRI) is een onderzoeksmethode waarbij met behulp van een magnetisch veld en radiogolven afbeeldingen van het inwendige van de mens worden gemaakt. Er zijn geen biologische of schadelijke effecten bekend van het gebruik van MRI.

Revalidatie na een dwarslaesie

Op de dwarslaesie-afdeling revalideren patiënten kort nadat ze een dwarslaesie hebben gekregen of een andere aandoening hebben, zoals de ziekte van Guillain Barré of Multiple Sclerose.
Daarnaast kan het ook zijn dat patiënten een tweede keer worden opgenomen voor revalidatie of voor de behandeling van complicaties of voor het realiseren van nieuwe doelstellingen.

Vastzetten van rugwervels (spondylodese)

Spondylodese is een operatie waarbij twee of meerdere lendewervels worden vastgezet. Een spondylodese van lendewervels heet een lumbale spondylodese.

Verwijderen van botwoekeringen in de rug

Een beknelde zenuw in de rug kan leiden tot pijnklachten in de onderrug zelf en uitstralingspijn naar de benen.

Verwijderen platen, pennen, schroeven uit de rug

Binnenkort komt u naar de Sint Maartenskliniek voor een operatie om het Osteosynthese materiaal uit uw rug te verwijderen.

Weghalen van een hernia

Een hernia is een uitstulping van een tussenwervelschijf. Door een herniotomie (verwijdering van de uitstulping) komt de beknelde zenuw vrij en verminderen of verdwijnen de pijnklachten.