Onderzoek naar invloed puzzel-app op medicijngebruik mensen met reuma

De Sint Maartenskliniek, AbbVie en Game Solutions Lab hebben gezamenlijk een puzzel-app ontwikkeld voor mensen met reuma. De app bevat bekende spellen zoals kruiswoordpuzzel, woordzoeker, tangram en sudoku. Speciale triggers zijn ingebouwd die tijdens het puzzelen herinneren aan de medicatie. Hiermee verwachten de drie organisaties trouwe inname van medicatie te vergroten. De Sint Maartenskliniek onderzoekt vanaf 1 februari 2019 of dit ook het geval is.

De uitdaging van therapietrouw

Bij veel chronische aandoeningen, zoals reumatoïde artritis, is het voor langere periode gebruiken van medicatie standaard onderdeel van de behandeling. Het goed en tijdig gebruiken van de medicatie draagt voor een belangrijk deel bij aan het slagen van een behandeling. Tegelijkertijd vormt het ook één van de grootste uitdagingen. Dr. Bart van den Bemt, senior apotheker en medisch manager Farmacie van de Sint Maartenskliniek: “Slechts 1 op de 6 mensen houdt zich precies aan het medicatievoorschrift en 1 op de 3 mensen is redelijk therapietrouw. De andere helft is dus minder zorgvuldig met het medicijngebruik; deels per ongeluk en deels bewust.” Om mensen met reuma nog beter te kunnen ondersteunen bij het juiste gebruik van hun medicatie gingen de Sint Maartenskliniek, AbbVie en het Game Solutions Lab op zoek naar een innovatieve oplossing. Vanaf 1 februari 2019 onderzoekt de Sint Maartenskliniek of deze oplossing – de puzzel-app – ook daadwerkelijk bijdraagt aan therapietrouw.

Onderzoek

Het onderzoek wordt gedaan onder mensen met reumatoïde artritis die onder behandeling zijn van een van de deelnemende afdelingen Reumatologie in Nederland. De deelnemers worden in twee groepen verdeeld: een groep met de puzzel-app en een controlegroep. Voor alle deelnemers geldt dat gemeten wordt hoe trouw ze de medicatie innemen. Ze vullen daarvoor vragenlijsten in aan het begin, na één maand en na drie maanden. Ook meet de Sint Maartenskliniek het medicatieverbruik van de deelnemers door de reumamiddelen na drie maanden te tellen. “Een puzzel-app, dat klinkt natuurlijk leuk”, zegt Van den Bemt. “Therapieontrouw is echter een heel serieus probleem. De gevolgen van het niet of niet goed innemen van medicijnen kunnen aanzienlijk zijn. Bij reumapatiënten betekent het: meer schade aan de gewrichten en meer klachten. Ook kunnen er meer bijwerkingen, ontwenningsverschijnselen of zelfs resistentie optreden. Met de puzzel-app hopen we op speelse wijze een gedragsverandering in gang te zetten bij mensen.”

De resultaten van het onderzoek worden naar verwachting in 2020 gepresenteerd. De drie organisaties hebben de ambitie om de app uiteindelijk ook in te zetten bij mensen met andere chronische aandoeningen.

Over Sint Maartenskliniek

Bij de Sint Maartenskliniek draait alles om de menselijke beweging. Het gespecialiseerde ziekenhuis is in Nederland en Europa toonaangevend in de behandeling van aandoeningen op het gebied van orthopedie, reumatologie, revalidatiegeneeskunde en pijnbestrijding. De Sint Maartenskliniek heeft het grootste reumacentrum van Nederland en loopt op het gebied van reumatologie nationaal en internationaal voorop als het gaat om de beste behandelresultaten én zinnige en zuinige zorg.

Over AbbVie

AbbVie is een internationaal biofarmaceutisch bedrijf, opgericht in 2013 na afsplitsing van Abbott. De missie van het bedrijf is om zijn expertise, toegewijde mensen en unieke innovatiekracht in te zetten om geavanceerde behandelingen te ontwikkelen en op de markt te brengen voor complexe en ernstige aandoeningen. Bij AbbVie en haar dochteronderneming Pharmacyclics werken wereldwijd meer dan 29.000 mensen. De geneesmiddelen zijn beschikbaar in meer dan 170 landen. Voor meer informatie over het bedrijf, zie www.abbvie.nl. Volg @abbvie op Twitter en onze carrière pagina’s Facebook of LinkedIn.

Over Game Solutions Lab

Het Game Solutions Lab is een spin-off van Games for Health Projects. Voortgekomen uit de Games for Health Europe Foundation, die jaarlijks een groot internationaal congres organiseert op het gebied van serious games (www.gamesforhealtheurope.org). Het Game Solutions Lab is toonaangevend in het ontwikkelen van “nuttige spellen” die een bijdrage leveren aan gedragsverandering in de zorg. Denk daarbij aan preventie, gezonde levensstijl en geluk van zowel zorggebruikers als zorgverleners. De missie is om in vijf jaar 1 miljard mensen wereldwijd te bereiken en daarmee een betekenisvolle impact te hebben op het leven van mensen om daarmee een essentiële bijdrage te leveren aan de duurzaamheid van de zorg en gezondheid. Zie www.gamesolutionslab.com voor een overzicht van de activiteiten en spellen.

***

Bronnen

De Klerk E, van der Heijde D, Landewé R, van der Tempel H, Urquhart J, van der Linden S. Patient compliance in rheumatoid arthritis,polymyalgia rheumatica, and gout. J Rheumatol 2003;30:44–54.

Van den Bemt BJ, van den Hoogen FH, Benraad B, Hekster YA, van Riel PL, van Lankveld W. Adherence rates and associations with nonadherence in patients with rheumatoid arthritis using disease modifying antirheumatic drugs. J Rheumatol.2009 Oct;36(10):2164-70.

Waimann CA, Marengo MF, de Achaval S, Cox VL, Garcia-Gonzalez A, Reveille JD, Richardson MN, Suarez-Almazor ME. Electronic monitoring of oral therapies in ethnically diverse and economically disadvantaged patients with rheumatoid arthritis: consequences of low adherence. Arthritis Rheum. 2013 Jun;65(6):1421-9.

Van den Bemt BJ, van Lankveld WG. How can we improve adherence to therapy by patients with rheumatoid arthritis? Nat Clin Pract Rheumatol. 2007 Dec;3(12):681.

Meer informatie

Foto gemaakt door Dennis Vloedmans