Gaat u binnenkort met vakantie? Dan kunnen wij u op het gebied van uw geneesmiddelen van advies voorzien. Hieronder leest u alvast enkele tips.

Heeft u voor of tijdens uw vakantie vragen over uw geneesmiddelen, wij helpen u graag verder! Wilt u op reis een kleinere naaldencontainer meenemen? Dat kan. Wij verstrekken deze kosteloos. Bel of mail gerust: (024) 365 96 77 of maartensapotheek@maartenskliniek.nl.

Het verzenden van persoonlijke informatie via internet brengt altijd een bepaald risico met zich mee. Vanwege privacybescherming adviseren we u om geen specifieke medische- of persoonsgegevens te vermelden.

Geneesmiddelen op reis

Een geneesmiddelpaspoort is een document waarop uw geneesmiddelgebruik, gebruik van hulpmiddelen (zoals spuiten en naalden), eventuele allergieën en overige bijzonderheden met betrekking tot het gebruik van geneesmiddelen staan vermeld. Er staat in het Nederlands, Engels, Duits, Spaans en Turks op dat u deze genees- en hulpmiddelen op doktersadvies gebruikt.

Verplicht

In het buitenland bent u verplicht om in het bezit te zijn van een geneesmiddelpaspoort om aan te kunnen tonen dat u deze geneesmiddelen gebruikt om een medische reden. Daarnaast is het verstandig een dergelijk paspoort bij u te dragen met daarop uw actuele geneesmiddelgebruik en allergieën voor het geval u onverhoopt een arts moet bezoeken of wordt opgenomen in een ziekenhuis. De Maartensapotheek verstrekt deze geneesmiddelpaspoorten gratis.

Let op!

Voor sommige geneesmiddelen is alleen een geneesmiddelpaspoort onvoldoende. Dit is het geval bij geneesmiddelen die onder de Opiumwet vallen. Dit zijn bijvoorbeeld sterke pijnstillers (zoals morfine en oxycodon), maar ook ADHD-middelen (zoals methylfenidaat) en slaap- en kalmeringsmiddelen (zoals oxazepam). In veel landen is het bezitten of gebruiken van deze middelen streng verboden. Daarom heeft u hiervoor een extra verklaring nodig. Het verkrijgen van een dergelijke verklaring kan een aantal weken duren. Gebruikt u één van deze geneesmiddelen en gaat u naar het buitenland, neem dan tijdig contact op met de Maartensapotheek. Mocht u al eerder dan over één maand op vakantie gaan, dan kunt u de verklaring van de arts ook laten legaliseren door zelf langs te gaan bij de ambassade. Heeft u nog vragen, neemt u dan contact op met de Maartensapotheek. Meer informatie over de verschillende verklaringen kunt u ook vinden op www.hetcak.nl.

In het laadruim van het vliegtuig kan de temperatuur dalen tot onder het vriespunt. Geneesmiddelen kunnen bij deze temperaturen minder werkzaam of zelfs onwerkzaam worden. Wij adviseren daarom om uw geneesmiddelen altijd in uw handbagage mee te nemen. Daarnaast kan uw koffer vertraagd of kwijt raken. Ook om die reden kunt u beter uw geneesmiddelen in uw handbagage meenemen.

Er zijn geneesmiddelen die in de koelkast bewaard moeten worden. Gebruikt u medicatie die u gekoeld moet bewaren? Lees dan onderstaande instructie.

Koeltasje

Voor diverse injectiespuiten die gekoeld bewaard moeten worden, heeft de fabrikant koeltasjes ontwikkeld. Daarin kunt u deze spuiten met behulp van een koelelement gekoeld vervoeren. Zo’n koeltasje bevindt zich in het starterspakket. Mocht u geen koeltasje hebben, neem dan contact met ons op. Leg de koeltas nooit in de zon.

Reizen met het vliegtuig

Wij adviseren u om ruim voor aanvang van uw reis contact op te nemen met uw vliegmaatschappij. U kunt dan vertellen dat u geneesmiddelen gebruikt die gekoeld bewaard moeten worden en afspreken dat uw geneesmiddelen tijdens de vlucht in de koelkast bewaard worden. Neem uw spuiten mee in een koeltas met koelelement. Zorg ervoor dat de spuiten niet in direct contact komen met de koelelementen, om bevriezing te voorkomen. U kunt ook afspreken dat de koelelementen in de koelkast (bij voorkeur in het vriesgedeelte) bewaard kunnen worden.

Reizen met de auto

Gaat u met de auto op vakantie? Dan raden wij u aan de spuiten te vervoeren in een koeltas met koelelement. Een nadeel hiervan is dat koelelementen binnen een paar uur ontdooien (afhankelijk van de temperatuur). Als u lang moet reizen, kunt u ervoor kiezen om een elektrische koelbox te gebruiken.

Het kan verstandig zijn om op reis een kleine hoeveelheid zelfzorggeneesmiddelen mee te nemen. Denkt u daarbij, naast paracetamol, aan orale rehydratievloeistoffen (ORS) en loperamide bij diarree, bisacodyl tegen verstopping en middelen om muggenbeten te voorkomen en te behandelen. Daarnaast is het aan te raden pleisters en gaasjes mee te nemen.

Voor landen in Afrika, Azië, het Midden-Oosten en Midden- of Zuid-Amerika zijn vaak extra voorzorgsmaatregelen nodig, zoals vaccinaties en malariaprofylaxe. Wilt u weten of u voor uw reis ook extra maatregelen moet treffen, neemt u dan contact op met de Maartensapotheek, de plaatselijke GGD of kijk op www.lcr.nl.

Wij adviseren u graag over het meenemen van uw geneesmiddelen op reis en de combinatie van uw geneesmiddelen met vaccinaties en andere voorzorgsmaatregelen.

Vaccinaties in combinatie met reumageneesmiddelen

Sommige reumaremmers kunnen uw immuunsysteem verzwakken. Een aantal vaccinaties bevat levend materiaal. Dit kan de vaccinatie risicovol maken. Gebruikt u reumaremmers en heeft u vaccinaties nodig? Neem dan contact op met uw behandelend arts of met de Maartensapotheek om te controleren of u zonder extra maatregelen gevaccineerd kunt worden.

Reumaremmers maken uw huid extra gevoelig voor zonlicht. Het is daarom ook extra belangrijk om u regelmatig in te smeren met zonnebrandcrème met een hoge factor.