Als u verlamd raakt, heeft de huid van uw verlamde delen meer zorg en aandacht nodig. Het kan zijn dat u doorligwonden krijgt. Dit wordt ook wel decubitus genoemd. Doordat u niet alle pijn, aanrakingen, druk op uw huid of temperatuursverandering kunt voelen, is uw huid kwetsbaarder voor bijvoorbeeld verbranding en infecties.

Decubitus

Decubitus is een ernstige complicatie bij een dwarslaesie. Decubitus is het ontstaan van weefselversterf door druk-, schuif- en wrijfkrachten, uitgeoefend op uw lichaam. De oorzaak van decubitus is steeds lokale druk, uitgeoefend op een lichaamsdeel dat daartegen niet bestand is. Een kortdurende hoge druk kan net zo schadelijk zijn als een langdurige lage druk.

Normaal, als we zitten, staan of liggen, verplaatsen we onbewust het gewicht van de ene voet naar de andere, van de ene bil naar de andere of van de ene zijde naar de andere. Of we gaan even staan. Dit doen we omdat de druk op een bepaalde plaats te hoog wordt en de bloedcirculatie daar vermindert. Het lichaam reageert daar via seintjes naar de hersenen automatisch op. Dit seintje wordt niet meer doorgegeven aan uw hersenen als u een dwarslaesie of een aanverwante aandoening heeft. De aanhoudende druk die dan ontstaat op uw weefsels kan decubitus veroorzaken. Uw revalidatiearts leert u hoe maatregelen kunt nemen om decubitus te voorkomen.

Andere huidaspecten

Verhoogde kwetsbaarheid van de huid

Door uw dwarslaesie zijn de signalen vanuit uw huid naar uw centrale zenuwstelsel verminderd of zelfs volledig afwezig. Dit betekent dat u niet alle pijn, aanrakingen, druk op uw huid of temperatuursverandering (zoals hitte) voelt. Dit maakt u kwetsbaarder voor verbranding of een ander letsel waarop u normaal gesproken reageert met een ruggenmergreflex. U merkt vaak pas te laat dat er iets gaand eis. Hierdoor bent u ook kwetsbaarder voor de infecties, blaren en decubitus.

Een te droge huid

Door uw dwarslaesie zweet u alleen boven het dwarslaesieniveau. Doordat u onder dit niveau niet meer kunt zweten, kan uw huid daar erg droog worden. We raden u dan ook aan om vochtinbrengende lotion en crèmes te gebruiken. Dan beschermt u uw huid tegen scheurtjes en infecties. Verder voorkomt u zo overmatige schilfering van uw huid.

Smetten

Smetten is een ontstekingsreactie van uw huid. Deze ontstaat door een combinatie van vocht, warmte en huid-op-huidcontact. Verder kunnen tegen elkaar liggende huidplooien gaan schuren. Hierdoor beschadigt uw huid. Zorgt u ervoor dat u deze plek behandelt. Daarmee voorkomt u dat de plek geïnfecteerd raakt door een schimmel of bacterie. Smetten komen vooral voor in de huidplooien: (de liezen, de oksels, de bilnaad, gebied rondom het scrotum en onder de borsten).

Blaren

Blaren zijn plekken die ontstaan door het wrijven van uw huid langs een oppervlak. Vocht hoopt zich dan op tussen uw buitenste en binnenste huidlaag. Deze worden door de wrijving van elkaar gescheiden. Blaren ontstaan sneller op plaatsen waar het warm en vochtig is. Het zijn geen open wonden. Als u de blaar ontlast, kan deze gelukkig weer snel genezen. Is uw blaar stuk gegaan? Zorg er dan voor dat u een verband aanlegt. Zo voorkomt u een infectie. Vaak ontstaan blaren door spasmen in uw benen. Uw hielen wrijven dan over het matras. Zorgt u ervoor dat u de oorzaak van het spasme achterhaalt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat uw houding niet goed is. Ook een ingegroeide teennagel, een blaasontsteking of de aanwezigheid van de blaar zelf, kunnen spasmen veroorzaken. Zodra u de oorzaak heeft achterhaald, kunt u dit behandelen.

Warmtebronnen

Voorkom contact met warmtebronnen zoals de barbecue, warme kranen, warme afvoerbuizen, warme verwarmingsbuizen en een open haard. Door de gevoelsstoornis merkt u namelijk te laat dat er een verbrandingsplek is ontstaan! Wees extra alert als u warme dranken in uw rolstoel (tussen uw benen) meeneemt.