Osgood-Schlatter

Bij Osgood-Schlatter heb je pijn net onder je knie, ter hoogte van je scheenbeen. Daar zit dan vaak ook een harde zwelling. Deze aandoening zien we vooral bij kinderen in de groei die actief sporten (rennen, springen en sommige balsporten).

Bij jongens komt Osgood-Schlatter het meeste voor tussen de 12 en de 15 jaar oud; bij meisjes tussen de 8 en de 12. Op die leeftijd is je groeischijf onder de aanhechting van je knieschijfpees nog open. Zet je veel kracht met je bovenbeen, dan trekt je knieschijfpees hard aan de groeischijf. Hierdoor krijg je pijn en een zwelling bij de aanhechting van je knieschijfpees op het bot van je onderbeen. Door de reactie kan het bot extra gaan groeien, zodat het wat meer kan uitsteken.

Klachten

Bij Osgood-Schlatter heb je meestal last van pijn en zwelling tijdens het sporten. Als je rust, heb je hier minder last van. Het kan ook zijn dat het pijn doet als je op je knieën zit. Bij 20-30% van de gevallen komen de klachten in beide knieën voor.

Verloop

De klachten gaan meestal vanzelf over als je bent uitgegroeid. Je groeischijf is dan namelijk gesloten. Heb je na het einde van de groei nog steeds klachten? Dan is het verstandig om terug te gaan naar de huisarts of orthopeed.

SMK Icon Doorverwijzing Kids
1.