Patellofemorale pijnklachten

Als je last hebt van patellofemorale pijnklachten, heb je pijn voor in je knie. Het kan zijn dat de pijn rond je knieschijf zit. Maar je kunt ook last hebben van je gehele knie. Meestal krijg je patellofemorale pijnklachten in je pubertijd. Het komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens.

De pijnklachten heb je meestal in allebei je knieën. Je hebt er vooral last van als je hurkt, lang loopt of staat, traploopt, tegen een helling of tegen de wind in fietst en lang stilzit in dezelfde houding. De pijn gaat weer over. Het komt niet vaak voor dat je er een blijvende beperking aan over houdt. Wel kunnen de klachten enkele jaren aanhouden.

Vroeger dachten we dat het kraakbeen achter de knieschijf afwijkend zou zijn (retropatellaire chondropathie). Maar dat komt heel weinig voor. Tegenwoordig weten we dat de pijnklachten meestal komen door een overbelasting of doordat de spieractiviteit in je bovenbeen en je heup niet in balans is (disbalans). De krachtverdeling tussen de knieschijf en het bovenbeen raakt dan uit balans of raakt overbelast. Hierdoor krijg je pijn in je knie. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je veel sport of juist heel erg lang niets doet. Het kan ook komen door overgewicht.

Er zijn ook nog andere oorzaken van patellofemorale pijnklachten. Het kan zijn dat je een as- of rotatieafwijking van je benen hebt. We noemen dit standsafwijking. Het kan ook zijn dat je een instabiele knieschijf hebt.

Krijg je een doorverwijzing van je huisarts? Dan kijkt de orthopeed je volledige benen na en beoordeelt wat de oorzaak van je knieklachten zijn. Daarna kijkt hij wat voor jou een passende behandeling is.

SMK Icon Doorverwijzing Kids
1.