Download dit plan

Adviezen na behandeling bij radiologie

Als u een behandeling heeft ondergaan op de afdeling radiologie, is het prettig om te weten wat u daarna kunt verwachten. Hieronder leest u daar meer over. Neem bij vragen of complicaties altijd contact op met uw behandelend arts.

De verdoving werkt 2 tot 3 uur. Daarna kunnen de pijnklachten terugkeren.

De ontstekingsremmer begint na 2 tot 3 dagen te werken. Er komen heel zelden bijwerkingen voor. De meest voorkomende bijwerkingen bij dit ontstekingsremmende medicijn zijn:
• het gezicht kan een paar dagen warm aanvoelen
• bij vrouwen kan het medicijn tijdelijk opvliegers of verstoring van de menstruatie veroorzaken.

Is de verdoving uitgewerkt? Dan kunnen de pijnklachten tijdelijk toenemen. Dit kan enkele dagen aanhouden. U mag hiervoor uw gebruikelijke pijnmedicatie innemen. Ontstaat er toch een sterke zwelling of roodheid of krijgt u koorts? Neemt u dan contact op met het Centraal Planbureau Orthopedie (CPO) via telefoonnummer (024) 365 9890.

Bent u met een ontstekingsremmer behandeld en heeft u diabetes? Dan adviseren wij om uw bloedsuiker gedurende een paar dagen een paar keer per dag te controleren in verband met kans op schommelingen.

Het kan voorkomen dat de pijn in de eerste dagen toeneemt. Dit is normaal en u hoeft zich niet ongerust te maken. Om de pijn tegen te gaan, kunt u, naast de eventueel door de behandelend arts voorgeschreven pijnstiller, maximaal 3 maal per dag 1000 mg paracetamol innemen. Daarnaast kan het zijn dat u tot 3 weken na de behandeling restklachten ondervindt. Bij eventueel andere problemen kunt u zich wenden tot het Centraal Planbureau Orthopedie (CPO) telefoonnummer (024) 365 9890.

Tijdens een vervolgafspraak vraagt uw arts naar de effecten van de behandeling. We raden u daarom aan om op te schrijven hoe lang de positieve effecten van de behandeling hebben geduurd.

De arts die dit onderzoek voor u heeft aangevraagd, zal de resultaten met u bespreken. Heeft u vragen over deze vervolgafspraak? Neem dan contact op met de betreffende afdeling via het Centraal Planbureau Orthopedie (CPO) telefoonnummer (024) 365 9890.