U bent onder behandeling bij de Sint Maartenskliniek. In verband met een orthopedische infectie gaat u langere tijd één of meerdere antibiotica gebruiken. U krijgt deze antibiotica in tabletvorm of via een infuus.

Waar moet u op letten?

• Als u antibiotica in tabletvorm krijgt, dan slikt u de tabletten op vaste tijdstippen.
  • In het begin van de eerste week is er de mogelijkheid dat u zich moe en hangerig voelt. Ook kunt u last krijgen van maag- of buikklachten. In de meeste gevallen nemen deze klachten in de loop van de eerste week af. Gebeurt dit niet of worden de klachten erger, neem dan contact met ons op voor overleg. Mocht u hier in het weekend last van hebben, dan kunt u contact met ons opnemen via de Acute Zorgpoli (telefoonnummer: (024) 365 93 91).

Direct contact opnemen

Bij onderstaande klachten, neemt u (ook ’s avonds en in het weekend) direct contact op met de Acute zorgpoli van de Sint Maartenskliniek (telefoonnummer: (024) 365 9391):

• Diarree en braken, langer dan 3 dagen
  • Huiduitslag
  • Jeuk
  • Geel oogwit
  • Koorts
  • Nieuwe pijn in het geopereerde gebied

Bloedcontrole

Bij de meeste antibiotica is het belangrijk dat uw bloed wordt gecontroleerd. Afhankelijk van uw situatie en de reisafstand is met u afgesproken of uw huisarts uw bloed controleert of dat wij dit doen, op de Acute zorgpoli van de Sint Maartenskliniek. Bij patiënten die antibiotica via een infuus krijgen zullen wij in principe regelen dat de thuiszorgorganisatie die de antibiotica toedient, ook zorgt voor de bloedafname. De huisarts en/of de thuiszorgorganisatie wordt door ons geïnformeerd over het prikschema. U wordt uiteraard door ons of door uw huisarts benaderd als de bloeduitslagen daar aanleiding toe geven.

Antibiotica via infuus

Het kan zijn dat u antibiotica krijgt via een groot infuus. Dit noemen we ook wel de lange lijn, of PICC-lijn. Hiervoor geldt een aantal aanvullende adviezen:

• Bij problemen met het aan- en afkoppelen en de lokale verzorging, neemt u contact op met uw thuiszorgverpleegkundige.
  • Bij twijfel over een plaatselijke huidirritatie bij de insteekopening van de lange lijn, overlegt u in eerste instantie met uw thuiszorgverpleegkundige. Als u zich echter ook ziek voelt of koorts heeft, neemt u dan direct contact op met onze acute zorgpoli.
  • Als uw antibioticakuur is afgerond en u de lange lijn niet meer gebruikt dan moet deze, het liefst binnen 24 uur, worden verwijderd door een bevoegd persoon. Meestal krijgt u deze datum en tijd vooraf van ons te horen. Mocht dit niet het geval zijn, informeer hier dan tijdig naar bij de Acute Zorgpoli.

Infectieteam

Het infectieteam van de Sint Maartenskliniek bestaat uit 2 orthopedisch chirurgen en 2 internistinfectiologen. Het infectieteam is bereikbaar via de Acute Zorgpoli, telefoonnummer (024) 365 93 91 (ook ’s avonds en in het weekend).