Klachten aan de bicepspees

Door een overbelasting of verkeerde belasting van de schouder kan de lange kop van de bicepspees geïrriteerd of pijnlijk worden. Ook kan sprake zijn van een ontsteking van de pees.

Het schoudergewricht wordt gevormd door het schouderblad en de kop van de bovenarm. Om het gewricht bevindt zich een gewrichtskapsel. Daar omheen lopen spieren en pezen, die samen de ‘rotator cuff’ vormen. De biceps heeft twee pezen aan de voorzijde van de schouder, waarvan er één via het schoudergewricht aanhecht aan de kom van de schouder. Dit wordt de lange kop van de biceps genoemd. De andere pees van de biceps hecht buiten het schoudergewricht aan het ravenbeksuitsteeksel.

Door een overbelasting of verkeerde belasting van de schouder kan de lange kop van de bicepspees geïrriteerd of pijnlijk worden. We noemen dit tendinopathie.

Het is niet altijd duidelijk waardoor de klachten veroorzaakt worden. Een mogelijke oorzaak is als er door een val of plotse beweging hard wordt getrokken aan de biceps. Dit kan een beschadiging van de lange kop van de biceps veroorzaken. De pijn van de lange kop van de bicepspees is meestal te voelen aan de voorzijde van de schouder en de bovenarm. De pijn kan ontstaan bij bepaalde bewegingen van de schouder, maar kan ook in rust aanwezig zijn.

SMK Icon Doorverwijzing
1.