Kraakbeenbeschadiging in de enkel (osteochondritis dissecans)

Geeft een in het verleden gebroken of ernstig verzwikte enkel langdurig ernstige (pijn)klachten? Mogelijk is het kraakbeen in uw enkelgewricht beschadigd. Behandeling hiervan is mogelijk én nodig. Wacht dus niet te lang met het maken van een afspraak.

OCD
Wanneer u uw enkel ernstig verzwikt, kan er schade ontstaan in het enkelgewricht. Het kraakbeen en onderliggende bot kan beschadigd raken. Als dit niet goed geneest, ontstaat er soms een holte (cyste) in het bot onder het beschadigde kraakbeen. Die combinatie noemen we een Osteochondritis dissecans of OCD.

Klachten OCD
Kraakbeenbeschadigingen in de enkel zijn pijnlijk. Het gaat dan meestal om zeurende pijn, die diep in de enkel zit. Ook is er sprake van een zwelling. Er is onderzoek nodig om te bepalen welk letsel u heeft en wat de beste behandeling voor u is.

De oorzaak
OCD ontstaat meestal in de tienerjaren. Het kan direct klachten geven, maar ook later, als het kraakbeen onderbroken is. Soms ontstaat er dan een zogeheten ‘gewrichtsmuis’. Dit losse stukje bot of kraakbeen kan zich vrij door de enkel bewegen en raakt daarbij soms beklemd in het gewricht. Deze inklemming veroorzaakt pijn. Ook kan de enkel ‘op slot’ raken.

SMK Icon Doorverwijzing
1.

Doorverwijzing

SMK Icon Vraaggesprek
2.

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

SMK Icon Bloedonderzoek
Optioneel
3.

Bloedonderzoek

SMK Icon Rontgen
Optioneel
4.

Röntgenonderzoek, MRI- of CT-scan

Hoe te behandelen?
Voor de behandeling van deze aandoening is soms een kijkoperatie nodig. Onder lokale verdoving kunnen we dan een precieze diagnose vaststellen en de afwijking behandelen.