Slijtage achtervoet

Bij artrose in de achtervoet slijt het kraakbeen tussen 4 botdelen in uw achtervoet. U krijgt langzaam steeds meer problemen met bijvoorbeeld (trap)lopen, afwikkelen van de voet of langdurig staan. Uiteindelijk kunt u geen gewone schoenen meer dragen. Artrose wordt langzaam steeds erger en gaat niet over. Neem daarom bij klachten contact op met onze orthopeden, zodat zij in overleg met u de juiste behandeling kunnen starten.

De achtervoet
De achtervoet bestaat uit 4 botdelen: het hielbeen (calcaneus), het sprongbeen (talus), het scheepsbeen (naviculare) en het veelhoekige been (cuboid). De uiteinden van die botten zijn bedekt met een laagje kraakbeen. Dit kraakbeen zorgt ervoor dat de achtervoet soepel beweegt. De positie van de 4 botdelen ten opzichte van elkaar bepaalt de stand van de achtervoet. Die stand bepaalt op zijn beurt grotendeels hoe u de voet kunt gebruiken.

Klachten artrose achtervoet
Bij artrose in uw achtervoet slijt het kraakbeen tussen de 4 botdelen en wordt ook het onderliggende bot aangetast. Uiteindelijk kan het gewrichtskraakbeen zelfs helemaal verdwijnen. De botuiteinden komen dan tegen elkaar. Dit veroorzaakt stijfheid en een stekende pijn in uw achtervoet. Soms ziet u ook een zwelling of voelt u extra botaangroei. (Trap)lopen, de voet afwikkelen en lang staan worden een probleem. Daarnaast kennen we klachten als opstartpijn in de ochtend en nachtpijn. Uiteindelijk kan de pijn zo erg zijn, dat u geen gewone schoenen meer kunt dragen. Er is onderzoek nodig om te bepalen in welke fase de artrose in de enkel zich bevindt en wat de beste behandeling voor u is.

De oorzaak
Deze vorm van artrose ontstaat op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een ongeluk, het bereiken van een oudere leeftijd of een reumatische aandoening. Een standsafwijking van de voet (zoals een holvoet of platvoet) kan er voor zorgen dat delen van de voet verkeerd worden belast. Ook dit zorgt voor slijtage in de achtervoet. Soms is de oorzaak van artrose niet te achterhalen.

SMK Icon Doorverwijzing
1.

Doorverwijzing

SMK Icon Vraaggesprek
2.

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

SMK Icon Bloedonderzoek
Optioneel
3.

Bloedonderzoek

SMK Icon Rontgen
Optioneel
4.

Röntgenonderzoek

Hoe te behandelen?
Voor de behandeling van artrose in de achtervoet zijn er meerdere mogelijkheden. De dokter bepaalt samen met u wat het beste voor u is. Bijvoorbeeld een behandeling waarvoor geen operatie nodig is, zoals:

• het aanpassen van uw dagelijkse activiteiten;
  • het aanpassen van uw schoen(en);
  • een injectie met corticosteroïden;
  • fysiotherapie;
  • pijnstilling.

Als u met de orthopeed kiest voor een operatie, dan zijn er meerdere mogelijkheden. Welke operatie de orthopeed adviseert, ligt aan de hoeveelheid botten die versleten zijn. Een triple artrodese is de meest voorkomende operatieve oplossing. Zijn er minder botten versleten dan kunnen we kiezen voor een dubbel artrodese. En als alleen het hielbeen is versleten dan is een subtalaire artrodese een oplossing.