Standsafwijking van de voet: holvoet

Als voeten niet staan zoals ze moeten, is er sprake van een standsafwijking, zoals bij een holvoet. Holvoeten kunnen het lopen enorm bemoeilijken. Reden om bij klachten een afspraak te maken met de Sint Maartenskliniek, zodat wij samen met u de juiste behandeling kunnen bepalen.

De holvoet (canovarus)
In tegenstelling tot een platvoet, heeft een holvoet juist een extra grote voetboog. Als u naar de zijkant van een holvoet kijkt, zit daar een grote ronde ruimte. Ook is de wreef hoger dan gemiddeld. Daarnaast zien we bij deze standsafwijking wat vaker klauw- of hamertenen.

Klachten holvoet
Als u last heeft van holvoeten kunt u een instabiel gevoel ervaren in uw enkels. U zwikt vaak, er zit veel eelt onder uw voorvoet en lopen doet pijn. Schoenen vinden die lekker zitten en fijn lopen, is erg moeilijk.

De oorzaak
Een holvoet komt vaak voor bij aangeboren aandoeningen, zoals HMSN (erfelijke spierziekte). Soms ontstaat een holvoet pas later, bijvoorbeeld na een herseninfarct. Vaak is er ook geen onderliggende oorzaak te vinden.

SMK Icon Doorverwijzing
1.

Doorverwijzing

SMK Icon Vraaggesprek
2.

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

SMK Icon Bloedonderzoek
Optioneel
3.

Bloedonderzoek

SMK Icon Rontgen
Optioneel
4.

Röntgenonderzoek

Hoe te behandelen?
Voor de behandeling van artrose van de middenvoet zijn er meerdere mogelijkheden. De dokter bepaalt samen met u wat het beste voor u is. Bijvoorbeeld een behandeling waarvoor geen operatie nodig is, zoals:

• steunzolen;
  • orthopedische schoenen.

De orthopedisch chirurg kan u ook adviseren om de standsafwijking van uw voet te opereren. Daarbij zijn er twee opties: een ingreep zónder de gewrichten vast te zetten (een calcaneus osteotomie) en een ingreep waarbij de chirurg meerdere botten in de achtervoet aan elkaar vastzet (een triple artrodese).