Standsafwijking van de voet: platvoet

Als voeten niet staan zoals ze moeten, is er sprake van een standsafwijking, zoals bij een platvoet. Platvoeten gaan nooit ‘over’ en kunnen in het ergste geval leiden tot artrose in de middenvoet. Reden om bij klachten een afspraak te maken met de Sint Maartenskliniek, zodat wij samen met u de juiste behandeling kunnen bepalen.

De platvoet (pes planovalgus)
De platvoet heet zo, omdat de voet plat op de grond staat. Als u naar de zijkant van een platvoet kijkt, ziet u daar geen voetboog. Ook is de hiel vaak gekanteld. Daarnaast zien we regelmatig een gekantelde enkel en/of een scheve grote teen (hallux valgus) bij deze standsafwijking.

Klachten platvoet
Mensen met platvoeten krijgen soms last van hun knie, heup of rug. Een platvoet kan ook leiden tot artrose in de voet. Dan slijt het kraakbeen tussen twee kleine botten in de middenvoet. Dit doet veel pijn, vooral in het midden van uw voet. Er is onderzoek nodig om te bepalen hoe ver de stand van de voet afwijkt en wat de beste behandeling hiervoor is.

De oorzaak
Een stijve platvoet is altijd aangeboren. Een soepele platvoet kent meerdere oorzaken, zoals onderliggende aandoeningen als reuma of een spierziekte. Of doordat de pees aan de binnenzijde van de voet (de tibialis posterior pees) door jarenlange overbelasting niet meer goed functioneert. Uw voet kan dan langzaam onder u vandaan zakken.

SMK Icon Doorverwijzing
1.

Doorverwijzing

SMK Icon Vraaggesprek
2.

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

SMK Icon Bloedonderzoek
Optioneel
3.

Bloedonderzoek

SMK Icon Rontgen
Optioneel
4.

Röntgenonderzoek

Hoe te behandelen?
Voor de behandeling van artrose van de middenvoet zijn er meerdere mogelijkheden. De dokter bepaalt samen met u wat het beste voor u is. Bijvoorbeeld een behandeling waarvoor geen operatie nodig is, zoals:

• steunzolen;
  • orthopedische schoenen;
  • bij milde gevallen rekoefeningen en fysiotherapie.

De orthopedisch chirurg kan u ook adviseren om de standsafwijking van uw voet te opereren. Daarbij zijn er twee opties: een ingreep zónder de gewrichten vast te zetten (de calcaneus osteotomie) en een ingreep waarbij de chirurg meerdere botten in de achtervoet aan elkaar vastzet (dubbel of triple artrodese). Deze ingrepen zorgen ervoor dat de voet niet meer naar binnen zakt.