Download dit plan

Qutenza huidpleister

Bij volwassenen met lokale zenuwpijn is een behandeling met de Qutenza huidpleister één van de opties. Deze pleister bevat een hoge concentratie capsaïcine. Capsaïcine laat je hersenen denken dat je hitte voelt waar het je lichaam aanraakt. Hij laat de zenuwcellen in je huid denken dat je op die plek in brand staat. Na enige tijd stoppen de zenuwcellen met het doorsturen van pijnsignalen naar de hersenen.

Capsaïcine vermindert de gevoeligheid van de zenuwen voor pijnprikkels. Zo kunnen zenuwcellen geen pijnsignalen meer naar de hersenen sturen.

Wat zijn de bijwerkingen?

Zoals elk geneesmiddel kan ook Qutenza bijwerkingen hebben. Al krijgt niet iedereen daarmee te maken. De bijwerkingen van Qutenza zijn over het algemeen licht tot matig.

Regelmatig voorkomende bijwerkingen

• Rode, pijnlijke en/of branderige huid op de plaats waar de pleister heeft gezeten.
  • Het behandelde gebied kan een paar uur tot een paar dagen gevoelig zijn voor warmte, zonlicht en/of flinke lichamelijke inspanning.
  • Jeuk, bultjes, blaren, zwelling en droogheid rondom het behandelde gebied.

Soms voorkomende bijwerkingen

• In het gebied waar de pleister heeft gezeten kunnen striemen, tintelend gevoel, ontsteking van de huid, bloeduitstorting optreden.
  • Hoge bloeddruk, snelle hartslag, vermindering van smaak, oogirritatie, hoesten, misselijkheid, zwelling van ledematen, verminderd gevoel in ledematen.

Voordat de behandeling begint, moet u ons waarschuwen als een van de volgende zaken van toepassing is:

• Een (mogelijke) zwangerschap
  • Wanneer u borstvoeding geeft
  • Wanneer de huid is beschadigd in het gebied dat behandeld wordt
  • Overgevoeligheid voor hete pepers
  • Overgevoeligheid voor lidocaïne of andere verdovingsmiddelen
  • Recent hartinfarct
  • Hoge bloeddruk die niet goed onder controle is

Houdt u verder rekening met de volgende zaken:

• U mag na de behandeling niet zelf autorijden. Het is dus nodig dat u van tevoren vervoer terug naar huis regelt.
  • Van tevoren mag u geen huidlotion gebruiken op het pijnlijke gebied.
  • Het is aan te raden om makkelijk zittende kleding aan te doen als u naar het ziekenhuis komt. U kunt ook iets meenemen ter ontspanning, bijvoorbeeld een leesboek, puzzelboekje of muziek.
  • Het is aan te raden een coldpack van thuis mee te nemen, zodat u indien nodig de behandelde plek tijdens de terugreis naar huis kunt koelen. Het coldpack kunnen wij tijdens uw behandeling in onze koelkast bewaren.

Voor meer informatie, zie ook onderstaande link.

Inzet Virtual Reality (VR) tijdens de behandeling

Bij de Qutenza-behandeling kunt u naast de gebruikelijke pijnstilling ook gebruikmaken van een VR-bril. Met een VR-bril verplaatst u zichzelf naar een ‘virtuele wereld’: zodra u de bril op zet, kunt u 360 graden om u heen kijken en bijvoorbeeld rondkijken tussen de olifanten, een ontspanningsoefening doen of een bepaalde stad bezoeken.

Waar gebruiken wij VR voor?

De virtuele wereld leidt u af tijdens de Qutenza-behandeling. Dit zorgt ervoor dat u minder pijn ervaart en zich beter kunt ontspannen. Wereldwijd is er al veel wetenschappelijk onderzoek gedaan die deze effecten hebben aangetoond.

Gebruik

Na het aanbrengen van de Qutenza-pleister biedt de doktersassistente u de VR-bril aan. Zij legt u uit hoe de bril werkt. U bepaalt zelf of u filmpjes wilt kijken, spelletjes wilt spelen of wilt ontspannen. De doktersassistente kan u hier ook over adviseren. U bepaalt bovendien zelf hoe lang gebruikmaakt van de VR-bril. Voordat wij de Qutenza-pleister verwijderen, geeft u de bril weer terug aan de doktersassistente.

Helaas kunt u geen gebruikmaken van de VR-bril als u een gelaatsverbranding heeft, last heeft van ernstige duizeligheid of ernstig verward bent.

Beluister ook onze podcast over pijnbestrijding met Virtual Reality.