Artrose is een reumatische aandoening die de verschillende structuren in en rond uw gewricht aantast. De Sint Maartenskliniek heeft veel expertise in de behandeling van reumatische aandoeningen zoals artrose en baseert zich hierbij op recent wetenschappelijk onderzoek.

Wat is artrose?

Artrose is een aandoening waarbij verschillende structuren in en rond het gewricht zijn aangedaan. Het kraakbeen gaat hierdoor achteruit; het bot direct onder het kraakbeen vervormt. U ziet en voelt daarnaast knobbels aan de rand van het ontstoken gewricht. Recent wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat ook de banden, spieren en het gewrichtskapsel erbij betrokken zijn; artrose is een ziekte van het hele gewricht. Artrose komt veel voor, meestal in uw nek, onderrug, heupen, knieën, duim, vingers en de grote teen. Bij sommige mensen komt artrose op één plaats voor, maar het kan ook zijn dat meerdere gewrichten betrokken zijn.

Bij artrose kunt u last hebben van de volgende klachten:

• Pijn, stijfheid van het gewricht, meestal na rust óf na belasting.
  • Verminderde functie van het gewricht.
  • Vervorming van het bot direct onder het kraakbeen.
  • Zichtbare en voelbare knobbelvorming aan de rand van het gewricht.
  • Instabiliteit/overbelasting van banden, spieren en gewrichtskapsel.

Verloop en prognose

Het is niet goed te zeggen hoe de aandoening zich bij u zal ontwikkelen. Meestal worden uw klachten langzaam erger, maar in het algemeen wisselen perioden van meer klachten af met rustigere perioden. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat artrose in de handen en knieën vaak te maken hebben met overgewicht. Afvallen en spierversterkende oefeningen helpen dan om uw klachten te verminderen. Hoewel artrose niet te genezen is, zijn er veel manieren om uw klachten te verminderen. We geven voorlichting over artrose en begeleiden u bij en adviseren over uw leefstijl. Daarnaast gaan we samen met u na welke (combinatie van) medicijnen het beste voor u werken (werkt) om de pijn te verminderen. Vaak verwijzen we u door naar de fysio- of ergotherapeut en diëtist. Eventueel kan een injectie in het gewricht worden overwogen.

Op basis van onderstaande onderdelen kan de diagnose artrose worden gesteld.

Zorgwijzer Artrose

Uitgebreide informatie over de stapsgewijze aanpak van de behandeling bij artrose vindt u terug in de Zorgwijzer artrose. In deze zorgwijzer staat informatie over de zorg voor mensen met knie- of heupartrose. U krijgt een idee hoe de beste zorg eruit hoort te zien en welke stappen u daarvoor moet doorlopen. Deze zorgwijzer met artrosepas helpt u én uw zorgverlener(s) bij het nemen van beslissingen.