Fibromyalgie (FMS) is een syndroom waarbij u gedurende langere tijd pijn heeft op diverse plekken in uw lichaam. De Sint Maartenskliniek heeft veel expertise in de behandeling van reumatische aandoeningen zoals fibromyalgie en baseert zich hierbij op recent wetenschappelijk onderzoek.

Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie (FMS) is een chronisch pijnsyndroom. U heeft daarbij gedurende langere tijd pijnklachten op diverse plekken in uw lichaam. Fibromyalgie ontstaat doordat uw zenuwstelsel teveel pijnprikkels maakt. Het is nog niet bekend waardoor fibromyalgie veroorzaakt wordt. Genetische aanleg speelt een rol, andere oorzaken zijn nog niet bekend. Mensen die fibromyalgie hebben, hebben ook vaker last van depressie- of angstklachten.

Bij fibromyalgie kunt u last hebben van de volgende klachten:

• Chronische pijn op diverse plekken in uw lichaam
  • Vermoeidheid
  • Buikpijn (prikkelbare darm)
  • Concentratiestoornissen

Verloop en prognose

Fibromyalgie is een vervelende aandoening, maar richt geen schade aan in uw lichaam. U heeft pijnklachten, maar de pijn wordt niet veroorzaakt door een ziekte of ontsteking in uw lichaam.

Het verloop is wisselend. Tijden waarin u meer pijnklachten heeft, wisselen af met tijden waarin u minder pijn heeft. Heeft u forse klachten, dan kan een behandeling zinvol zijn. U krijgt dan fysiotherapie waarbij u bepaalde oefeningen langzaam opbouwt (‘graded activity’). Psychotherapie in de vorm van cognitieve gedragstherapie kan ook deel uitmaken van de behandeling. Hierbij leert u omgaan met de gevolgen van de ziekte waardoor u er minder last van heeft. Eventueel krijgt u dan, gedurende een bepaalde periode (6 tot 12 maanden), ook medicijnen. Over het algemeen kunt u na verloop van tijd goed leven met de klachten van fibromyalgie.

Ondersteunend aan onderstaande punten kunnen we de ARC-2010 criteria gebruiken: dit is een puntenscoresysteem op basis van de klachten die u heeft. Er zijn geen criteria waarmee de diagnose met 100 procent zekerheid kan worden gesteld of uitgesloten.

Over onze behandeling

Medicijnen kunnen eventueel onderdeel uitmaken van de behandeling. Samen met u gaan we na welke (combinatie van) medicijnen het beste voor u werken (werkt). Daarnaast kunnen wij u begeleiden bij en adviseren over uw leefstijl. Paramedische behandelingen zoals fysiotherapie en ergotherapie maken ook vaak onderdeel uit van de behandeling.