Reumatologie

Fibromyalgie

Fibromyalgie (FMS) is een chronisch pijnsyndroom waarbij u gedurende langere tijd pijn heeft op diverse plekken in uw lichaam

Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie (FMS) is een aandoening waarbij u last heeft van chronische pijn in uw spieren en bindweefsel. Vaak gaat deze pijn samen met stijfheid, vermoeidheid, slaapstoornissen en/of stemmingswisselingen. Uw klachten wisselen vaak, dit betekent dat u de ene dag meer klachten heeft dan de andere dag. Bij fibromyalgie is het pijnsysteem ontregeld. De oorzaak is nog onbekend, maar meerdere factoren kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van fibromyalgie. Fibromyalgie is een vervelende aandoening, maar richt geen schade aan in uw lichaam. U heeft pijnklachten, maar de pijn wordt niet veroorzaakt door een ziekte of ontsteking in uw lichaam.

Bij fibromyalgie kunt u last hebben van de volgende klachten:

• Chronische pijn op diverse plekken in uw lichaam
  • Vermoeidheid
  • Buikpijn (prikkelbare darm)
  • Stijfheid
  • Concentratie- of slaapstoornissen
  • Stemmingswisselingen

Verloop en prognose

Het verloop is wisselend. Tijden waarin u meer pijnklachten heeft, wisselen af met tijden waarin u minder pijn heeft. Heeft u forse klachten, dan kan een behandeling zinvol zijn. Er zijn geen medicijnen om fibromyalgie te genezen. Wel kunnen uw klachten verminderen door met name een combinatie van beweging en rust. Over het algemeen kunt u na verloop van tijd goed leven met de klachten van fibromyalgie.

Meer informatie over fibromyalgie vindt u op de website van ReumaNederland.

SMK Icon Doorverwijzing
1.