Reumatoïde artritis (RA) is een chronische ontsteking van de gewrichten. De Sint Maartenskliniek heeft veel expertise in de behandeling van reumatische aandoeningen zoals RA en baseert zich hierbij op recent wetenschappelijk onderzoek.

Wat is reumatoïde artritis?

Reumatoïde artritis (RA) betekent letterlijk: reumatische gewrichtsontsteking. Bij RA zijn meerdere gewrichten vaak chronisch ontstoken. De gewrichtsontstekingen komen meestal voor in uw handen of voeten, maar u kunt ook last hebben van gewrichten in uw schouder, elleboog, heup of knie. Bewegen wordt daardoor moeilijk, waardoor u bepaalde dagelijkse handelingen niet meer goed kunt uitvoeren. Bij ontstekingen aan uw handgewrichten wordt aan- en uitkleden bijvoorbeeld lastig. En bij ontstekingen aan uw tenen is lopen moeilijk. Als de ontsteking niet wordt behandeld, kunnen de gewrichten op termijn beschadigd raken, met meer pijn en beperking tot gevolg. Een goede, tijdige behandeling is daarom erg belangrijk

Bij RA kunt u last hebben van de volgende klachten:

• Gezwollen, warme gewrichten, met stijf en pijnlijk gevoel, met name in handen, polsen, voeten, schouder, elleboog of knie.
  • Moeite met bewegen en het uitvoeren van dagelijkse handelingen.

Verloop en prognose

RA kan sluipend beginnen, zodat u aanvankelijk nauwelijks merkt dat u ergens last van heeft. RA kan ook plotseling ontstaan, zonder vooraankondiging. Soms verloopt de ziekte mild, maar meestal worden als RA niet behandeld wordt de klachten in de loop van de tijd ernstiger.

RA is helaas nog niet te genezen. Maar met de actuele wetenschappelijke inzichten en de huidige behandelingen is RA heel goed te behandelen. We kunnen verreweg het grootste deel van de klachten opvangen en (verdere) beschadiging van de gewrichten voorkomen. Vroeg met de behandeling beginnen is van belang, en er zijn veel sterke en veilige medicijnen die bij de meeste mensen effect hebben. Bij een goede behandeling met onder meer medicijnen komt de RA bij meer dan 90 procent van de mensen uiteindelijk helemaal tot rust. Ongeveer 15 tot 20 procent van de mensen lukt het zelfs om uiteindelijk helemaal te stoppen met de medicatie.

Zorgwijzer RA

Het omgaan met RA is complex; of u nu net de diagnose heeft gekregen of al jaren bekend bent met de ziekte. U heeft een belangrijk deel van de rol die RA in uw leven speelt zelf in de hand. Dit noemen we zelfmanagement. De Zorgwijzer RA is een boekje speciaal voor mensen met RA, dat u op verschillende manieren ondersteunt bij het zelf aanpakken van klachten.