Reumatologie

Sclerodermie

Sclerodermie (systemische sclerose) is een auto-immuunziekte waardoor uw huid verstrakt en het bindweefsel in uw organen toeneemt. De Sint Maartenskliniek heeft veel expertise in de behandeling van reumatische aandoeningen zoals sclerodermie en baseert zich hierbij op recent wetenschappelijk onderzoek.

Wat is sclerodermie?

Sclerodermie (systemische sclerose, afgekort SSc) is een auto-immuunziekte en wordt tot de reumatische aandoeningen gerekend. Door sclerodermie verstrakt uw huid en neemt het bindweefsel in uw organen toe, met name in de longen. De oorzaak van sclerodermie is niet bekend. Onderzoek wijst uit dat beschadigingen in de vaatwand van de haarvaten en een gestoord afweersysteem een rol spelen.

Sclerodermie komt voor bij ongeveer één op de 5.000 volwassenen, meestal bij vrouwen. De ziekte begint meestal tussen het 30e en 50e levensjaar en is niet erfelijk.

Bij sclerodermie kunt u last hebben van de volgende klachten:

• Pijnlijke blauwverkleuring van de vingers na blootstelling aan kou
  • Strakke huid, vooral van de vingers
  • Zweertjes aan de vingertoppen
  • Kortademigheid
  • Brandend maagzuur
  • Vermoeidheid
  • Droge mond en branderig gevoel in de ogen
  • Ontsteking van de gewrichten

Verloop en prognose

Het ziekteverloop wisselt en hangt af van de snelheid waarmee uw huid verstrakt en de mate waarin uw inwendige organen beschadigd zijn. Wij kunnen sclerodermie helaas niet genezen, maar met medicijnen kunnen we wel de progressie van uw ziekte afremmen. Daarnaast kunnen we met medicijnen de symptomen van uw ziekte, zoals pijnlijke, paarsrode verkleuringen van uw vingers en brandend maagzuur bestrijden.

Meer informatie over sclerodermie vindt u op de website van ReumaNederland.

Sclerodermie komt niet vaak voor. In het begin kunnen uw klachten vaag zijn. U hoeft ook nog geen huidklachten te hebben. Daardoor is het voor een arts soms lastig om de diagnose met zekerheid te stellen. Uw arts zal de diagnose stellen door de uitslagen van de verschillende onderzoeken te combineren.

SMK Icon Doorverwijzing
1.