Guillain Barré

Het Guillain-Barré syndroom (GBS) is een aandoening van de zenuwen buiten het centrale zenuwstelsel. Ons behandelteam heeft veel ervaring met het behandelen van deze aandoening. De kans op herstel is groot .Onderstaand vindt u meer informatie over Guillain-Barré en onze behandeling.

Bent u op zoek naar praktische informatie over uw behandeling of opname? Bijvoorbeeld waar u rekening mee moet houden op uw eerste dag van behandeling, hoe de planning eruit ziet of bij wie u zich moet afmelden als u onverwacht niet kunt komen? Klik dan hiernaast in het zij-menu op 'Rondom uw zorg'. Daar vindt u alle praktische informatie terug over uw poliklinische behandeling of opname.

Wat is Guillain-Barré?

Het Guillain-Barré syndroom (GBS) is een aandoening van de zenuwen buiten het centrale zenuwstelsel: de motorische zenuwen die vanuit uw ruggenmerg naar uw spieren lopen en de gevoelszenuwen die van uw huid, gewrichten en spieren naar uw ruggenmerg gaan. De ernst van de ziekte varieert. U kunt last van lichte verschijnselen hebben, maar het kan ook zijn dat u een tijdelijke volledige verlamming krijgt, waarbij ook uw ademhalingsspieren en aangezichtsspieren verlamd kunnen raken. U heeft dan tijdelijk kunstmatige beademing en vaak ook kunstmatige voeding nodig. Gelukkig is de kans op herstel groot.

GBS treedt op door een onbedoelde reactie van het eigen immuunsysteem. De kans is groot dat u eerst een gewone infectie had, zoals een verkoudheid, een keelontsteking of diarree. Dat is bij 70% van de mensen met GBS het geval. Weken daarna krijgt u pas te maken met krachtverlies. Dit komt doordat uw eigen dan niet alleen de ziekmakende bacteriën of virussen aanvalt, maar ook uw zenuwen.

• Spierzwakte (verlammingsverschijnselen) in uw benen; hiermee start de ziekte
  • Rugpijn of pijn in uw benen
  • Gevoelsstoornissen, zoals gevoelloosheid, tintelingen of een ‘slapend’ gevoel
  • Tijdelijk volledige verlamming (bij 25% van de GBS-patiënten)

Wilt u meer informatie?

Op www.spierziekten.nl vindt u meer informatie over Guillain-Barré.

SMK Icon Doorverwijzing
1.