Overige spierziekten

Neuromusculaire aandoeningen (spierziekten) zijn meestal niet te genezen, maar wel te behandelen. Het behandelteam van Revalidatiecentrum van de Sint Maartenskliniek staat voor u klaar om u hierbij te begeleiden. Onderstaand op deze pagina vindt u meer informatie over onze behandeling.

Bent u op zoek naar praktische informatie over uw behandeling of opname? Bijvoorbeeld waar u rekening mee moet houden op uw eerste dag van behandeling, hoe de planning eruit ziet of bij wie u zich moet afmelden als u onverwacht niet kunt komen? Klik dan hiernaast in het zij-menu op 'Rondom uw zorg'. Daar vindt u alle praktische informatie terug over uw poliklinische behandeling of opname.

Wat zijn neuromusculaire aandoeningen (spierziekten)?

Neuromusculaire aandoeningen zijn zenuw-spieraandoeningen. Omdat bij deze aandoeningen ook de zenuwen aangedaan kunnen zijn, gebruiken artsen de term ‘spierziekten’ dan ook niet zo vaak. Bij een neuromusculaire aandoening worden signalen die uw hersenen via een zenuw doorgeven aan een spier niet goed doorgegeven.

Dat kan zijn omdat:

• Het signaal vanuit het ruggenmerg niet goed wordt doorgegeven aan de zenuw
  • De zenuw het signaal niet goed geleidt
  • Het signaal niet goed wordt overgebracht van de zenuw naar de spier of
  • Omdat de spier niet goed werkt

Hierdoor treedt krachtverlies op in bepaalde spieren. Het kan per spierziekte verschillen in welke spieren het krachtsverlies optreedt: in de benen, de armen en/of in de spieren van het gelaat of de spieren die betrokken zijn bij het slikken. Naast krachtsverlies kunnen ook andere symptomen optreden, zoals vermindering van sensibiliteit, waardoor u bijvoorbeeld niet meer goed kunt voelen met uw vingers en uw voeten.

Er zijn ongeveer 600 verschillende neuromusculaire aandoeningen. De meeste daarvan zijn erfelijk. De aard en ernst van de verschijnselen verschillen van spierziekte tot spierziekte en van persoon tot persoon. In Nederland hebben naar schatting 200.000 mensen een spierziekte. Spierziekten zijn meestal niet te genezen, maar wel te behandelen. Goede medische begeleiding is belangrijk.

• Krachtverlies en verlammingen
  • Tintelingen
  • Pijn
  • Problemen met de ademhaling
  • Hartklachten
  • Slaapproblemen

Wilt u meer informatie?

Op www.spierziekten.nl vindt u meer informatie over neuromusculaire aandoeningen.

SMK Icon Doorverwijzing
1.