Artritis psoriatica (PsA) is een reumatische aandoening gekenmerkt door onder andere gewrichtsontstekingen die voorkomt als u, of één van uw familieleden, de huidziekte psoriasis heeft. De Sint Maartenskliniek heeft veel expertise in de behandeling van reumatische aandoeningen zoals PsA en baseert zich hierbij op recent wetenschappelijk onderzoek.

Wat is artritis psoriatica?

Artritis psoriatica (PsA) is een ontsteking (artritis) van één of meerdere van uw gewrichten die voorkomt als u de huidziekte psoriasis heeft, of als u familieleden heeft met psoriasis. Bij psoriasis ontstaan er huid- en nagelafwijkingen. Hoe uitgebreid en hoe ernstig de huid- en nagelafwijkingen zijn, verschilt van persoon tot persoon. Als u huid- of nagelpsoriasis heeft, wil dat niet zeggen dat u ook altijd artritis of peesontstekingen krijgt. Dit geldt voor 10 tot 30 procent van de mensen met psoriasis. In Nederland heeft 2 tot 3 procent van de bevolking huid- en nagelpsoriasis. Dit betekent dat 2 tot 6 op de 1000 mensen lijden aan PsA. De ziekte komt evenveel voor bij mannen als bij vrouwen.

Bij PsA kunt u last hebben van de volgende klachten:

• Ontsteking van gewrichten, waaronder gewrichten in de rug
  • Ontsteking van peesaanhechtingen, bijvoorbeeld de achillespees
  • Ontsteking van peesscheden van handen en voeten
  • Pijn en stijfheid in de ontstoken gewrichten
  • Vermoeidheid
  • Grieperig gevoel

Verloop en prognose

PsA openbaart zich meestal als u al psoriasis heeft. Soms krijgt u psoriasis ná het uitbreken van de artritis. PsA is een chronische ziekte. Dat wil zeggen dat de aandoening langer dan 3 maanden duurt en meestal niet meer overgaat. PsA uit zich op verschillende manieren. Ook het beloop van de aandoening is telkens anders. Zo kunt u ontstekingen krijgen in de gewrichten in uw vinger, teen, enkel, knie, pols, elleboog, rug en/of nek. Het kan ook zijn dat u voornamelijk last heeft van ontstekingen van de peesaanhechtingen. De behandeling van PsA is gericht op het verminderen van de ontstekingen. PsA is helaas nog niet te genezen. Maar met de actuele wetenschappelijke inzichten en de huidige behandelingen zijn de vooruitzichten (veel) beter dan enkele jaren geleden. We kunnen verreweg het grootste deel van de klachten opvangen. Ook kunnen we (verdere) beschadiging van de gewrichten voorkomen.