Menu

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of een bepaalde behandeling in mijn situatie van toepassing is?

Wij geven online geen individueel medisch advies. Als u een medische vraag heeft, zullen wij u adviseren een afspraak te maken voor een polikliniekbezoek.

Hoe vraag ik een kopie van een foto aan?

Een kopie van een foto vraagt u schriftelijk aan via het formulier ‘verzoek om kopie van medisch dossier'. In Woerden neemt u contact op met de afdeling Radiologie van het St. Antonius ziekenhuis via telefoonnummer (0348) 427245.

Waarom moet ik mij identificeren?

In de Zorgverzekeringswet is vastgelegd dat patiënten zich moeten kunnen identificeren. De overheid wil met de legitimatieplicht fraude met zorgverzekeringen tegengaan. Het komt voor dat patiënten een verzekeringspasje van een ander gebruiken, zonder zelf verzekerd te zijn. De kosten komen dan ten onrechte ten laste van de zorgverzekeraar of de patiënt die wel verzekerd is. De medische gegevens van de verzekerde en de niet-verzekerde patiënt raken bovendien door elkaar. Dat kan ernstige en onvoorziene gezondheidsrisico's met zich meebrengen.

Wat zijn geldige legitimatiebewijzen?

Geldige legitimatiebewijzen zijn:

  • Een geldig paspoort
  • Een geldig rijbewijs
  • Een geldige identiteitskaart

Ik heb een afspraak op de polikliniek, hoe lang van tevoren moet ik aanwezig zijn?

Wij kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, neem ruimschoots de tijd voor de afspraak. U moet namelijk rekening houden met:

  • Reistijd (en oponthoud door bijvoorbeeld files of een uitgevallen trein)
  • Tijd voor inschrijven (bent u een nieuwe patiënt, dan moet u zich laten inschrijven; reken hiervoor 10 minuten extra tijd)
  • Houd hier rekening mee en kom op tijd. Mist u een afspraak, dan loopt u het risico een nieuwe afspraak te moeten maken. Bovendien kan de Maartenskliniek kosten in rekening brengen.

Wat kan ik doen als het adres van de kliniek niet (goed) in mijn navigatiesysteem voorkomt?

Sommige (versies van) navigatiesystemen hebben moeite met het bepalen van het juiste adres van onze locaties, of de meest praktische route. De volgende tips voor onze locaties in Nijmegen en Boxmeer kunnen helpen voor uw navigatiesysteem:

  • Locatie Nijmegen: u kunt als alternatief adres invoeren: Berg en Dalseweg 359 in Nijmegen. Direct rechts van dit restaurant vindt u de hoofdingang naar de Sint Maartenskliniek.
  • Locatie Boxmeer: We zijn gehuisvest in het Maasziekenhuis Pantein. Als alternatief adres kunt u invoeren in uw navigatiesysteem: Provincialeweg 5 in Beugen. Het Maasziekenhuis Pantein en Pantein Plaza bevinden zich schuin tegenover dit adres.

Kan ik mijn auto parkeren bij de Sint Maartenskliniek in Nijmegen?

U kunt uw auto parkeren in de parkeergarage van de Sint Maartenskliniek. Dit geldt ook voor bezoekers van de Maartensschool.

Hoe vraag ik een machtiging aan, bijvoorbeeld voor de fysiotherapeut of voor taxivervoer?

Zo'n machtiging moet u schriftelijk aanvragen bij de secretaresse van uw behandelend specialist. Bij de Maartenskliniek is dat een orthopedisch chirurg, reumatoloog of revalidatiearts. Stuur dit op naar:

Sint Maartenskliniek
Orthopaediecentrum/Reumacentrum/Revalidatiecentrum (wat van toepassing is)
t.a.v. de secretaresse van (naam behandelend specialist)
Postbus 9011
6500 GM NIJMEGEN

Mag ik mobiel bellen in het ziekenhuis?

In de Maartenskliniek mag u uw mobieltje gewoon gebruiken. Er zijn een aantal ruimtes waar mobiel telefoonverkeer apparatuur kan storen. Daar mag u uw mobieltje niet gebruiken. Dit zijn meestal ruimtes waar patiënten of bezoekers niet komen, of waar patiënten niet met hun mobieltje naar toe gaan (zoals de operatiekamers).

Wat is het rookbeleid van de Maartenskliniek?

De Sint Maartenskliniek, locatie Nijmegen, is rookvrij voor patiënten, medewerkers en bezoekers. Roken is alleen toegestaan in overkapte rookplekken of rookabri’s buiten op het terrein van de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. Een rookabri is onder meer geplaatst buiten achter het Rondeel.

Medewerkers, patiënten en bezoekers mogen alleen maar roken in deze overkapte ruimte. Het is dan ook niet toegestaan te roken op andere plekken in en rondom de kliniek. De belangrijkste reden voor dit aangescherpte beleid is dat roken een slechte invloed heeft op het herstel van onze patiënten.

Het is voor patiënten belangrijk om te weten dat roken de kans op ernstige complicaties na een operatie (bijvoorbeeld een wondinfectie na plaatsing van kunstgewricht) kan vergroten. Daarom wordt men dan ook dringend geadviseerd om het roken te stoppen voor een geplande operatie.

Waar kunnen wij uw e-mailadres voor gebruiken?

Als u ons toestemming heeft gegeven voor het gebruik van u e-mailadres, dan kunnen wij uw e-mailadres gebruiken om afspraakbrieven en andere correspondentie rondom uw behandeling naar u te mailen. Het kan ook gebruikt worden om u te vragen of u mee wilt werken aan een enquête.

Waarom stuurt de Sint Maartenskliniek brieven per e-mail?

Veel patiënten geven aan dat ze brieven liever via de mail, dan per post willen ontvangen. Op dit moment gaat het voornamelijk om afspraakbevestigingen die via de mail verzonden worden. Een mail ontvangt u sneller dan post. Dit is fijn als een afspraak op korte termijn gepland of gewijzigd wordt. Daarnaast is het duurzamer om brieven te mailen.

Hoe zit het met mijn privacy?

De Sint Maartenskliniek neemt alle nodige zorgvuldigheid in acht als het gaat om de veiligheid van uw gegevens en zal uw e-mailadres enkel aan derden verstrekken in het kader van uw behandeling in de Sint Maartenskliniek. Deze derden zullen u enkel in opdracht van de Sint Maartenskliniek benaderen (bijvoorbeeld voor een anoniem tevredenheidsonderzoek aangaande uw behandeling in onze kliniek). Het staat u uiteraard vrij niet te reageren op dergelijke verzoeken.

Ik wil wel afspraakbevestigingen ontvangen via de mail, maar geen uitnodigingen voor enquêtes. Kan de Sint Maartenskliniek hier rekening mee houden?

Nee, hier kan de Sint Maartenskliniek op dit moment geen onderscheid in maken. Toestemming voor e-mail gebruik geldt door voor alle type correspondentie.

Kan ik aangeven dat ik mijn brieven zowel per post als via mail wil ontvangen?

Nee, dit kan niet. De keuze is óf per post, óf via e-mail. Het is wel zo dat de Sint Maartenskliniek nog niet alle correspondentie via de e-mail kan versturen. U kunt dus brieven én e-mails van ons verwachten als u ons toestemming heeft gegeven om uw e-mailadres te gebruiken.

Kan ik ook mijn afspraakbrieven per post blijven ontvangen?

Ja, als u geen toestemming heeft gegeven voor gebruik van uw e-mailadres, dan ontvangt u de afspraakbrieven per post. Als u eerder toestemming heeft gegeven voor gebruik van uw e-mailadres en u wilt die toestemming op een later moment intrekken, dan kunt u dat doorgeven bij de receptie of contact met ons opnemen via telefoonnummer: (024) 365 99 11. Vermeld hierbij altijd uw patiëntnummer, geboortedatum en naam.

Krijg ik alle informatie via de e-mail?

Voorlopig kunnen we afspraakbevestigingen van een aantal afdelingen of uitnodigingen tot deelname aan een enquête via e-mail versturen. De Sint Maartenskliniek werkt eraan om steeds meer correspondentie digitaal te verzenden als mensen dat willen.

Waarom krijg ik geen brieven via de e-mail?

Allereerst worden de afspraakbrieven van een aantal afdelingen verstuurd via de e-mail in plaats van per post. Het mailen van afspraakbrieven en overige correspondentie zal stapsgewijs worden uitgebreid. Het kan dus voorkomen dat u nog geen afspraakbrieven via de e-mail ontvangt óf dat u sommige afspraakbrieven via de e-mail ontvangt en andere afspraakbrieven per post ontvangt. Het kan natuurlijk ook zijn dat u de Sint Maartenskliniek nog geen toestemming heeft gegeven. U kunt dit doorgeven bij onze receptie.

Waarom krijg ik sommige brieven per post en sommige brieven via de e-mail?

Allereerst worden de afspraakbrieven van een aantal afdelingen verstuurd via de e-mail in plaats van per post. Het mailen van afspraakbrieven en overige correspondentie zal stapsgewijs worden uitgebreid. Het kan dus voorkomen dat u wel toestemming heeft gegeven voor gebruik van uw e-mailadres maar dat u nog geen afspraakbrieven via de e-mail ontvangt óf dat u sommige afspraakbrieven via de e-mail ontvangt en andere afspraakbrieven per post ontvangt.

Wilt u afspraakbrieven en andere correspondentie niet meer per e-mail ontvangen?

Als u toestemming heeft gegeven en op een later moment uw afspraakbrief en andere correspondentie toch niet per e-mail wilt ontvangen, maar per post, dan kunt u dat aan ons doorgeven via telefoonnummer (024) 365 99 11.

Worden ook medische gegevens via de e-mail verstuurd?

Voorlopig kunnen we alleen afspraakbevestigingen of uitnodigingen voor deelname aan een enquête via e-mail versturen. Wanneer de Sint Maartenskliniek in de toekomst medische gegevens digitaal gaat versturen dan zal de inhoud minimaal beschermd zijn met een wachtwoord of een inlogaccount.

Wat moet ik doen als mijn e-mailadres veranderd?

Het is belangrijk dat u wijzigingen van uw e-mailadres altijd aan ons doorgeeft. Als uw gegevens (zoals adres, e-mailadres, telefoonnummer, zorgverzekeraar, huisarts) veranderd zijn, dan geeft u dat door bij onze receptie.

Kan een e-mail van de Sint Maartenskliniek is in de map Spam of Ongewenste e-mail terechtgekomen? En hoe kan ik dit voorkomen?

Soms komt het voor dat een e-mail als Spam of Ongewenste e-mail wordt aangemerkt. Om dit in de toekomst te voorkomen, kunt u de Sint Maartenskliniek als Vertrouwde afzender aanmerken.

Waar kan ik terecht met overige vragen?

Als uw vraag niet bij deze veelgestelde vragen staat, dan kunt u contact met ons opnemen via telefoonnummer (024) 365 99 11.

Informatie over coronavirus
Bent u patiënt of bezoeker van de Sint Maartenskliniek, lees onze informatie over onze maatregelen rond het coronavirus goed door. Meer informatie Sluiten