Orthopedie

Slijtage binnen- of buitenkant knie

Het kniegewricht bestaat uit verschillende botdelen: het scheenbeen, het dijbeen en de knieschijf. De uiteinden van die botten zijn bedekt met een laagje kraakbeen dat glad en verend is waardoor de knie soepel kan bewegen.

Artrose is een aandoening die de kwaliteit van het kraakbeen vermindert. Op den duur kan het kraakbeen door artrose zelfs helemaal verdwijnen.

Artrose aan de binnen- of buitenzijde van de knie komt veel voor bij oudere mensen. Bij het ouder worden gaat het kraakbeen in kwaliteit achteruit. Om goed in conditie te blijven is het belangrijk om voldoende te bewegen (‘smeren' van de gewrichten). Een fysiotherapeut kan daarbij helpen. Ook helpt het om de mate van belasting aan te passen.

Artrose op jongere leeftijd wordt vaak veroorzaakt door de genetische aanleg, overbelasting, standafwijkingen van het kniegewricht of beschadiging van het kraakbeen bij een ongeval.

U kunt bij artrose last hebben van de volgende klachten:

• Pijn bij lang staan of traplopen
  • ’s nachts pijn
  • ’s morgens pijn; startpijn
  • Verstijving en bewegingsbeperking
  • X- of O-beenstand, waarbij de knie moe en instabiel aanvoelt

Wanneer in het verleden uw meniscus is verwijderd, bestaat er een verhoogde kans op slijtage. Naast slijtage kan ook een beschadiging door een breuk/fractuur, of een kraakbeen- of stofwisselingsziekte de artrose veroorzaken. Maar meestal blijft de oorzaak onduidelijk. Via lichamelijk onderzoek en röntgenfoto’s kunnen we de ernst van de aandoening achterhalen. En de mate van artrose inschatten. Wat bepaald welke behandelmogelijkheden er zijn.

SMK Icon Doorverwijzing
1.