Reumatologie

Artrose

Artrose is een aandoening die de verschillende structuren in en rond uw gewricht aantast. De Sint Maartenskliniek heeft veel expertise in de behandeling van artrose en baseert zich hierbij op recent wetenschappelijk onderzoek.

Wat is artrose?

Artrose is een aandoening waarbij verschillende structuren in en rond het gewricht zijn aangedaan. Het hele gewricht, maar ook de banden, spieren en het gewrichtskapsel zijn erbij betrokken. Het kraakbeen gaat hierdoor achteruit; het bot direct onder het kraakbeen vervormt. Soms ziet en voelt U knobbels aan de rand van het ontstoken gewricht. Artrose komt veel voor, meestal in uw nek, onderrug, heupen, knieën, duim, vingers en de grote teen. Bij sommige mensen komt artrose op één plaats voor, maar het kan ook zijn dat meerdere gewrichten betrokken zijn.

Bij artrose kunt u last hebben van de volgende klachten:

• Pijn, stijfheid van het gewricht, meestal na rust óf na belasting.
  • Verminderde functie van het gewricht.
  • Vervorming van het bot direct onder het kraakbeen.
  • Zichtbare en voelbare knobbelvorming aan de rand van het gewricht.
  • Een instabiel gewricht door verzwakte spieren, pezen of gewrichtskapsel

Verloop en prognose

Het is niet goed te zeggen hoe de aandoening zich bij u zal ontwikkelen. Meestal worden uw klachten langzaam erger, maar in het algemeen wisselen perioden van meer klachten af met rustigere perioden. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat artrose in de handen en knieën vaak te maken heeft met overgewicht. Afvallen, regelmatig bewegen en spierversterkende oefeningen kunnen dan helpen om uw klachten te verminderen. Hoewel artrose niet te genezen is, zijn er veel manieren om uw klachten te verminderen. We geven voorlichting over artrose en begeleiden u bij en adviseren u over uw leefstijl. Daarnaast gaan we samen met u na welke (combinatie van) medicijnen het beste voor u werken om de pijn te verminderen. Vaak verwijzen we u door naar de fysio- of ergotherapeut en diëtist.

Meer informatie over artrose vindt u op de website van ReumaNederland.

Meer informatie over ons onderzoek naar een medicijn tegen artrose vindt u hier.

Verloop en prognose

Het is niet goed te zeggen hoe de aandoening zich bij u zal ontwikkelen. Meestal worden uw klachten langzaam erger, maar in het algemeen wisselen perioden van meer klachten af met rustigere perioden. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat artrose in de handen en knieën vaak te maken heeft met overgewicht. Afvallen, regelmatig bewegen en spierversterkende oefeningen kunnen dan helpen om uw klachten te verminderen. Hoewel artrose niet te genezen is, zijn er veel manieren om uw klachten te verminderen. We geven voorlichting over artrose en begeleiden u bij en adviseren u over uw leefstijl. Daarnaast gaan we samen met u na welke (combinatie van) medicijnen het beste voor u werken (werkt) om de pijn te verminderen. Vaak verwijzen we u door naar de fysio- of ergotherapeut en diëtist.

Meer informatie over artrose vindt u op de website van ReumaNederland.

Meer informatie over ons onderzoek naar een medicijn tegen artrose vindt u hier.

SMK Icon Doorverwijzing
1.