Artikeloverzicht

Met (jeugd)reuma op vakantie

Als je (jeugd)reuma hebt, moet je soms je plannen voor de vakantie iets beter voorbereiden. Maar met onderstaande tips kom je vast goed de vakantie door! O ja, de tekst is geschreven voor jeugdreuma, maar geldt ook voor patiënten met andere reumatische aandoeningen. Behalve dan misschien het ‘lekker buiten spelen’...

• Tip 1. Ga je (naar het buitenland) op vakantie, haal dan een medicijnpaspoort op bij je apotheek. Hierdoor kun je bij medische problemen tijdens je vakantie een overzicht van je medicatie aan de behandelend arts ter plaatse laten zien.
  • Tip 2. Ga je met het vliegtuig op vakantie en moet je injecties meenemen? Vraag dan het geneesmiddelenpaspoort aan bij de Maartensapotheek. Zij vermelden hierop ook specifiek dat je de (subcutane) medicatie bij voorkeur meeneemt in de handbagage in het vliegtuig. Neem wel ook altijd contact op met de betreffende vliegmaatschappij om te vertellen dat je geneesmiddelen gebruikt die je gekoeld moet bewaren. Neem de spuiten mee in een koeltas met koelelement. Zorg ervoor dat de spuiten niet direct in contact komen met de koelelementen, om bevriezing te voorkomen. Je kunt ook afspreken dat de koelelementen in de koelkast in het vliegtuig (bij voorkeur in het vriesgedeelte) bewaard kunnen worden.
  • Tip 3. Een lange reis met de auto voor de boeg? Plan regelmatig pauzes in en ga dan een stuk wandelen of lekker buiten spelen. Probeer in de auto ook zoveel mogelijk van houding te wisselen, zodat je niet zo stijf wordt.
  • Tip 4. Ga je kamperen en gebruik je zetpillen, crèmes of oogdruppels? In een tent of caravan kan het erg warm worden. Door de warmte kunnen deze medicijnen bederven. Bewaar ze daarom ook in een koelbox of een koel-etui.
  • Tip 5. Voor landen in Afrika, Azië, het Midden-Oosten en Midden- of Zuid-Amerika zijn vaak extra voorzorgsmaatregelen nodig. Denk aan vaccinaties en malariaprofylaxe. Neem ruim van tevoren contact op met de Maartensapotheek, de plaatselijke GGD of kijk op www.lcr.nl. Gebruik je reumamedicatie en heb je vaccinaties nodig? Neem dan contact op met de behandelend arts of de Maartensapotheek om te controleren of je zonder extra maatregelen gevaccineerd kunt worden.
  • Tip 6. Goed insmeren! Dat is natuurlijk voor iedereen heel belangrijk, maar bij bepaalde reumatische ziekten met huiduitslag (zoals SLE) en bij het gebruik van sommige medicatie (Plaquenil, doxycycline), is dit extra van belang. Minimaal 3 keer per dag insmeren met factor 50 is dan het advies. Een petje of hoed kan ook erg handig zijn!
  • Tip 7. Heel erg genieten van je vakantie!