Orthopedie

Stoppen met roken

Uit onderzoek blijkt dat als u rookt, u veel meer kans heeft op problemen (complicaties) na uw operatie. Hieronder vindt u meer informatie over stoppen met roken.

Ongeveer de helft van de patiënten die rookt, krijgt na een orthopedische operatie een complicatie. Een veelvoorkomende complicatie is een wondinfectie. Deze infectie is vaak het gevolg van een slechte wond- en botgenezing. Van een wondinfectie kunt u erg ziek worden. De infectie kan er zelfs voor zorgen dat een prothese of ander chirurgisch materiaal los gaat zitten en moet worden verwijderd. Andere complicaties die bij rokers zoals u vaker voorkomen dan bij niet-rokers zijn wondlekkage, urineweginfectie, verwardheid na een operatie (delier), longproblemen of problemen met uw hart of met de organen in uw buik.

Complicaties na uw operatie als gevolg roken

Bij het roken ademt u nicotine en koolstofmonoxide in. Het inademen van deze stoffen kan tot complicaties leiden:

• Uw weerstand neemt af, waardoor u gevoeliger bent voor infecties.
  • Uw bloedstolling is slechter.
  • Uw bloedvaten zijn minder sterk.
  • Uw zuurstofopname is slechter.

Voor een goed resultaat

Hoe eerder u stopt met roken, hoe groter het effect. Dat weten we uit onderzoeken naar het effect van roken op wond- en botgenezing. We zien hierbij veel vaker problemen bij patiënten die roken. Ons advies is daarom om liefst acht, maar uiterlijk vier weken voor de operatie te stoppen met roken. Probeer dat vol te houden, in elk geval tot vier weken na de operatie. Daarmee maakt u de kans op schade aan uw gezondheid zo klein mogelijk.

Nog meer voordelen van stoppen met roken

• Na 20 minuten daalt uw bloeddruk en hartritme al.
  • Na 8 uur gaat het zuurstofgehalte in uw bloed omhoog.
  • Na 24 uur is alle koolstofmonoxide uit uw longen verdwenen. Uw longen beginnen zichzelf op te schonen.
  • Na 48 uur gaat u al meer ruiken en proeven.
  • Na 72 uur ademt u gemakkelijker omdat uw luchtpijptakken zich verwijden. U voelt zich fitter.
  • Na 2 à 12 weken is uw bloedcirculatie beter, waardoor u zich gemakkelijker beweegt.
  • Na 3 à 9 maanden vermindert het hoesten, fluitende ademhaling en ademhalingsproblemen.

U hoeft het niet alleen te doen

Stoppen met roken is een hele stap. Gelukkig hoeft u deze stap niet alleen te zetten. Uw huisarts kan u helpen. Vaak hebben huisartsen een praktijkondersteuner waarbij u ook regelmatig terechtkunt. De huisarts werkt met een helder stappenplan, dit neemt hij met u door. De huisarts en de praktijkondersteuner stellen samen met u doelen en helpen u om die doelen te bereiken, ook als het heel lastig voor u is.

Enkele feiten

• In Nederland roken 3,6 miljoen mensen.
  • Van elke tien rokers hebben er zes wel eens een stoppoging ondernomen.
  • Slechts één van de twintig stoppogingen slaagt zonder hulp.
  • Uw slagingskans om te stoppen is met hulp van uw huisarts vijf keer groter.

Meer weten of zelf doen?

Op de website van het Trimbos-instituut staan veel nuttige tips. Ook vindt u daar verschillende hulpmethoden, zoals telefonische coaching of een digitaal advies op maat. Raadpleeg de website ook voor data en locaties van groepstrainingen bij u in de buurt. Wilt u zelf verder lezen, probeer dan bijvoorbeeld het boek Nederland stopt! met roken van Pauline Dekker en Wanda de Kanter (longartsen van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk). In dit boek kunt u alles lezen wat met roken en met stoppen met roken te maken heeft. Zie ook www.nederlandstopt.nu.