Heupklachten op kinderleeftijd

Heupklachten op kinderleeftijd kunnen veel verschillende oorzaken hebben. De leeftijd waarop de klachten ontstaan, is een belangrijke factor voor het bepalen van de oorzaak.

Daarnaast is het belangrijk om te weten of:

• de klachten acuut of geleidelijk zijn ontstaan
  • uw kind naast de heupklachten ook ziek is
  • er bijvoorbeeld meerdere gewrichten pijnlijk zijn

Enkele veelvoorkomende oorzaken beschrijven we hieronder:

Coxitis fugax

Coxitis fugax is een veelvoorkomende oorzaak van heupklachten op jonge leeftijd (3-10 jaar). Uw kind heeft dan een kortdurende (steriele) ontsteking van de heup. Het is een onschuldige aandoening die vaak in een paar dagen verbetert en na twee weken weg is. Wat deze ontsteking precies veroorzaakt weten we niet. Maar de klachten zien we vaak pas tijdens of na een virale bovenste luchtweginfectie (verkoudheid). Andere mogelijke factoren zijn een overbelasting of een allergische reactie.

Septische artritis

Bij een septische artritis heeft uw kind in tegenstelling tot de coxitis fugax een bacteriële ontsteking van de heup. Deze ontstekingen komen het meest in de eerste levensjaren voor. Het gaat hier om een acute en ernstige aandoening waarbij uw kind pijn in het been heeft en erg ziek is. De huisarts zal uw kind bij een verdenking op een septische artritis direct doorverwijzen naar de kinderarts. De orthopeed wordt dan bij de behandeling betrokken.

Heupdysplasie

Heupdysplasie is een aangeboren afwijking en komt voor bij ongeveer 20 op de 1.000 pasgeborenen. Bij heupdysplasie is de heupkop onvoldoende overdekt door de heupkom. Dit komt doordat de kop wel op de juiste plaats in de kom zit, maar de kom (en soms ook de kop) is onvoldoende ontwikkeld. Daardoor past het heupgewricht niet goed in elkaar en werkt het minder goed. Hierdoor slijt de heup vaak al op (jong)volwassen leeftijd.

Legg-Calvé-Perthes

Legg-Calvé-Perthes (kortweg Perthes) komt bij 1 op de 10.000 kinderen voor, vooral tussen de 4 en 8 jaar. Bij Perthes is er een tijdelijke verstoring van de bloedvoorziening van de heupkop. Het bot van de heupkop gaat hierdoor gedeeltelijk dood. Hierdoor verzwakt het bot. Het kan hierdoor inzakken. De ronde vorm van de heupkop verandert dan meer in een ovale en platte heupkop. Na maanden herstelt de bloedvoorziening. Ook de heupkop kan dan weer vanzelf herstellen. De vorm van de heupkop blijft in veel gevallen wel afwijkend. Hoe jonger uw kind, hoe beter herstel u kunt verwachten. Het volledige herstel kan in totaal wel zo’n 2 tot 5 jaar duren.

Slipped capital femoral epiphysis (SCFE)

Bij SCFE glijdt de heupkop van het bot van het bovenbeen ter hoogte van de groeischijf. Dit gebeurt meestal tijdens de snelle groei tussen 10- en 16-jarige leeftijd. We zien dit vaker gebeuren bij jongens dan bij meisjes. Het gebeurt ook meer bij overgewicht.

Als de heupkop acuut begint te glijden, krijgt uw kind meestal pijn. Ook kan het een wat langer durend proces zijn. In beide gevallen is het belangrijk om het glijden van de heupkop tegen te houden. Hiervoor is een operatie nodig. We zetten dan de heupkop met een schroef vast.

SMK Icon Doorverwijzing Kids
1.