Slijtage knie

Artrose is een aandoening van het kraakbeen waarbij de kwaliteit van het kraakbeen achteruit gaat. Op den duur kan het kraakbeen zelfs helemaal verdwijnen. Het kniegewricht bestaat uit twee botdelen: het scheenbeen en het dijbeen.

De uiteinden van die botten zijn bedekt met een laagje kraakbeen dat glad en verend is waardoor de knie soepel kan bewegen.

Artrose van de knie komt veel voor bij oudere mensen. Bij het ouder worden gaat het kraakbeen in kwaliteit achteruit en niet iedereen blijft voldoende in beweging (‘smeren van de gewrichten’) om het goed in conditie te houden. Artrose op jongere leeftijd wordt vaak veroorzaakt door overbelasting, standsafwijkingen van het kniegewricht of beschadiging van het kraakbeen bij een ongeval.

U kunt hierbij last hebben van de volgende klachten:

• Pijn bij lang staan of traplopen
  • ’s nachts en ’s morgens pijn
  • Verstijving en bewegingsbeperking
  • X- of O-beenstand, waar de knie moe en instabiel aanvoelt

Wanneer in het verleden de meniscus verwijderd is, bestaat er eveneens een verhoogde kans op slijtage. Naast slijtage kunnen ook een beschadiging door een fractuur of een kraakbeen- of stofwisselingsziekte de artrose veroorzaken. Maar meestal blijft de oorzaak onduidelijk. Via lichamelijk onderzoek en röntgenfoto’s kunnen we de ernst van de aandoening achterhalen.

SMK Icon Doorverwijzing
1.