Bandletsel enkel (syndesmose letsel)

Geeft een in het verleden gebroken of ernstig verzwikte enkel langdurig ernstige (pijn)klachten? Mogelijk zijn de banden van het gewricht tussen uw scheenbeen en uw kuitbeen beschadigd. Behandeling hiervan is mogelijk én nodig. Wacht dus niet te lang met het maken van een afspraak.

Inscheuren band tussen scheenbeen en kuitbeen
De meest bekende aandoening na een ernstige verzwikking van de enkel, is de ‘gescheurde’ enkelband. Minder bekend, en ook minder voorkomend, is het inscheuren van de band/peesplaat tussen het scheenbeen en kuitbeen. Dit noemen we syndesmose letsel.

Klachten syndesmose letsel
Veelvoorkomende klachten bij letsel aan de band tussen het scheenbeen en kuitbeen zijn:

• problemen bij lang staan;
  • pijn in de enkel;
  • stijfheid van de enkel;
  • het gevoel hebben door de enkel te zakken;
  • een zwelling bij het kuitbeen.

De oorzaak
Syndesmose letsel kan ontstaan na een ernstige verzwikking van de enkel. Daarbij kan de band/peesplaat tussen het scheenbeen (tibia) en het kuitbeen (fibula) inscheuren.

SMK Icon Doorverwijzing
1.

Doorverwijzing

SMK Icon Vraaggesprek
2.

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

SMK Icon Bloedonderzoek
3.

Bloedonderzoek

SMK Icon Rontgen
4.

Röntgenonderzoek, MRI- of CT-scan

SMK Icon Botdichtheidsmeeting
5.

Kijkoperatie

Hoe te behandelen?
Het is lastig om te bepalen of iemand deze aandoening heeft. De orthopedisch chirurg kan u adviseren om onder lokale verdoving een kijkoperatie uit te voeren om erachter te komen of de band tussen het scheenbeen en het kuitbeen is gescheurd. Ook controleert de chirurg eventuele kraakbeenschade, artrose of littekenweefsel. Voor de uiteindelijke behandeling van syndesmose letsel zijn er meerdere mogelijkheden. De dokter bepaalt samen met u wat het beste voor u is. In alle gevallen is een operatie onderdeel van het behandelplan.