Download dit plan

Behandeling tennis- en golferselleboog

Wanneer u last heeft van irritatie aan de binnen- of buitenzijde van uw elleboog, kunt u met uw behandelend arts afspreken om op de afdeling Radiologie van de Sint Maartenskliniek met behulp van echografie een Netto Epicondylitis Percutaan (N.E.P.) te laten maken. Dit is een behandeling die door aanprikken voor een betere doorbloeding zorgt in dat deel van de elleboog.

Onze behandeling

Voor het onderzoek krijgt u een vragenlijst toegestuurd. Wij vragen u om de vragenlijst tijdig in te vullen en de daarop aangegeven instructies op te volgen. Deze vragenlijst dient u op de dag van het onderzoek mee te nemen. Dit geldt ook als u al vaker een invasieve behandeling op Radiologie heeft gehad. Mochten er bij uw afspraak nog onduidelijkheden zijn over de vragenlijst kan het zijn dat de radioloog beslist dat het onderzoek, voor uw eigen veiligheid, niet kan plaatsvinden. U kunt deze vragenlijst hier downloaden.

U mag alleen de bloedverdunners Acetylsalicylzuur/Carbasalaatcalcium (aspirine/ascal) blijven gebruiken. Met andere antistollingsmedicijnen zult u voor dit onderzoek tijdelijk moet stoppen. Doe dit wel altijd in overleg met de arts die u deze medicijnen heeft voorgeschreven, en nooit op eigen initiatief. Mocht stoppen niet mogelijk zijn, dan kunt u het beste opnieuw overleggen met de arts die de NEP voor u heeft aangevraagd.

Verder kunt u van tevoren normaal eten en drinken en uw medicijnen innemen.

Heeft u nog vragen, neem dan contact met ons op door te bellen naar (024) 3659 890

Wanneer u komt voor een NEP kunt u zich melden op de afgesproken tijd bij de balie van de afdeling Radiologie. Zorg dat u de uitnodiging bij u heeft, de “screeningslijst behandeling met injectie” en uw medicijnkaart (als u die bezit).

Trek gemakkelijke kleding aan tijdens het onderzoek en laat metalen voorwerpen, zoals sieraden en horloges zo veel mogelijk thuis.

De laborant komt u ophalen uit de wachtkamer en begeleidt u naar de kleedkamer. De laborant vraagt u de elleboog te ontbloten. Met behulp van echografie kan de radioloog zien waar de pijnlijke plek in de elleboog zich precies bevindt. Met een stift markeert hij die plek, die vervolgens wordt ontsmet en verdoofd. Daarna wordt de plek met geïrriteerd weefsel aangeprikt onder echo-geleiding. Dit doet hij meerdere malen, waardoor er een betere doorbloeding ontstaat en het weefsel zich kan herstellen.

Ondanks dat uw elleboog zoveel mogelijk verdoofd wordt, kan het aanraken van het botvlies met de naald toch pijn doen. U kunt altijd de radioloog een seintje geven als u te veel pijn voelt, er wordt dan wat meer verdoving toegediend.

In totaal duurt de behandeling ongeveer twintig minuten.

Na de behandeling gaat u eerst naar de fysiotherapeut in de Sint Maartenskliniek, die u meer uitleg geeft over hoe u uw elleboog moet gebruiken. U krijgt een machtiging mee voor verdere behandeling bij een fysiotherapeut bij u in de buurt.

Na de behandeling kunt u meteen naar huis. De bij u aangevraagde radiologische behandeling kan uw rijvaardigheid beïnvloeden. Houdt u er rekening mee dat u na het onderzoek niet zelf mag rijden. Ook als u met het openbaar vervoer reist, is het verstandig om een begeleider mee te nemen.

Het komt voor dat de pijn in de eerste twee dagen, nadat de verdoving is uitgewerkt, toeneemt in plaats van minder wordt. Dat is vervelend, maar geen reden om u ongerust te maken. Neemt u paracetamol tegen de pijn, of de pijnstiller die u altijd al gebruikt.

Heeft u andere klachten of problemen, neem dan contact op met het Contact Centrum Maartenskliniek (CCM), telefoonnummer (024) 365 96 59.

Uw behandelend arts zal over de uitkomst van het onderzoek met u contact opnemen.