U wordt binnenkort geopereerd in de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. U heeft hiervoor onlangs een uitnodiging ontvangen. Om u, uw medepatiënten en onze medewerkers te beschermen tegen besmetting met het coronavirus, nemen wij extra voorzorgsmaatregelen.

Extra voorzorgsmaatregelen

Wij vragen u vanaf 2 weken voor uw operatie extra alert te zijn op klachten die horen bij een besmetting met het coronavirus. Wij verzoeken u om direct telefonisch contact met ons op te nemen via telefoonnummer (024) 365 96 59 in de volgende gevallen:

• Als u klachten heeft zoals koorts, keelpijn, hoesten, benauwdheid, buikpijn en reuk- en smaakverlies heeft die kunnen duiden op een besmetting met het coronavirus;
  • Als u nauw contact hebt gehad met iemand die positief getest is op corona.

In de 4 dagen voor uw operatie nemen we telefonisch contact met u op om te vragen of u klachten heeft die mogelijk wijzen op het coronavirus. Dit vragen wij u nogmaals op de dag van uw operatie. Het is belangrijk dat u eventuele klachten direct aan ons meldt en niet wacht tot wij contact met u opnemen.

Ben u niet (volledig) gevaccineerd en heeft u chronische milde verkoudheidsklachten die lijken op het coronavirus, dan vragen wij u om contact met ons op te nemen. Ook als deze klachten mogelijk te maken hebben met bijvoorbeeld COPD, hooikoorts of astma.

Als u in de afgelopen 7 weken besmet bent geweest met het coronavirus, kan uw operatie niet doorgaan. Wij begrijpen dat dit erg vervelend voor u is. Een operatie is altijd een belasting voor uw lichaam en na een operatie bent u kwetsbaarder. Na een besmetting met het coronavirus heeft u een grotere kans op complicaties. Bent u de afgelopen 7 weken besmet geweest? Laat dit ons zo spoedig mogelijk weten via telefoonnummer 024 - 365 96 59. Wij zullen uw operatie in overleg met u opnieuw inplannen.

Als blijkt dat er een kans is dat u besmet bent met het coronavirus dan zal u waar mogelijk dezelfde dag teruggebeld worden door een van onze medewerkers. Samen bekijken we welke vervolgstappen er nodig zijn om te bepalen of uw operatie door kan gaan. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar het risico op besmetting met het coronavirus, maar ook naar de ernst van uw klachten. Het kan zijn dat u gevraagd wordt een (nieuwe) PCR-test te ondergaan die op de dag van de ingreep niet ouder is dan 48 uur. Als u besmet blijkt, dan wordt uw operatie verzet naar een later moment.

Ook als u op de dag van de ingreep (nog) geen klachten heeft, kunt u al wel besmet zijn met het coronavirus. Daarom adviseren wij u om in de dagen voor de operatie uit voorzorg zelftesten te doen.

U maakt zelf de keuze of u een dergelijke preventieve test wilt (laten) uitvoeren. Zolang u klachtenvrij bent, heeft het geen invloed op de doorgang van uw operatie, tenzij u positief getest wordt uiteraard.

Dit kan ook via telefoonnummer (024) 365 96 59. Meer informatie over het coronavirus en de extra maatregelen in ons ziekenhuis vindt u hier.