Artikeloverzicht

Eye opener - Drugs als medicijn: hoe zit dat?

Het klinkt misschien vreemd, maar soms worden drugs ingezet als medicijn. Hoe werkt dat precies? En vooral: kan het kwaad?

Als je ziek bent of pijn hebt, zijn er verschillende mogelijkheden om je klachten te behandelen. Denk aan een revalidatietraject met fysiotherapie, of aan een operatie. Het gebruik van medicijnen komt ook veel voor, maar helaas helpen deze niet altijd. De pijn kan blijven aanhouden, of iemand kan steeds zieker worden. Gelukkig zijn er dan nog steeds manieren om daar iets tegen te doen. Zoals het gebruik van drugs als medicijn. Dat klinkt best vreemd, want een groot deel van de mensen gebruikt drugs om in een bepaalde stemming te komen. Toch kunnen sommige drugs patiënten helpen bij pijn of ziekte. Daarom worden ze steeds vaker als medicijn ingezet.

Cannabis tegen spasticiteit

Een bekend voorbeeld is de populaire partydrug ketamine. Veel ziekenhuizen hebben een variant van dit middel , genaamd esketamine, in huis. Ooit was dit een narcosemiddel, nu wordt het soms ingezet bij zenuwpijn. In de Sint Maartenkliniek krijgen patiënten die na een operatie pijn hebben soms esketamine toegediend. En zo zijn er meer situaties waarin drugs worden ingezet als medicijn. Cannabis kan bijvoorbeeld helpen om spasticiteit als gevolg van een hersenbeschadiging te verminderen. Daarnaast maken ook veel kankerpatiënten gebruik van dit middel, omdat het pijn zou onderdrukken en misselijkheid tegengaat. En voor mensen die kampen met de slaapstoornis narcolepsie kan de uitgaansdrug GHB weer een oplossing zijn.

"Dokters houden de dosering heel goed in de gaten"

Gevaarlijk medicijn?

Het is natuurlijk ontzettend fijn dat sommige patiënten baat hebben bij drugs als medicijn. Maar het is ook algemeen bekend dat drugs slecht zijn en een verslavende werking hebben. Is het dan niet juist gevaarlijk om ze in te zetten als medicijn? Het antwoord is ja en nee. Mensen die drugs gebruiken op een feestje, letten vaak niet op de hoeveelheid die ze innemen. Zij willen zich vooral prettig voelen. De drugs hebben in hun geval verdovende werking. Hoe vaker je drugs gebruikt, hoe sneller je lichaam eraan went. Daardoor heb je steeds méér drugs nodig om hetzelfde, verdovende gevoel te krijgen. In dat geval spreek je van een verslaving.

Geen feestdrugs

In de medische wereld is dat een ander verhaal. Allereerst is de drugskwaliteit veel beter. Het is niet te vergelijken met cannabis in een coffeeshop, om maar een voorbeeld te noemen. Ook houden dokters de dosering heel goed in de gaten: zij kijken naar de juiste balans tussen het resultaat en de eventuele bijwerkingen. Verder bouwen ze de dosering langzaam op- en af, zodat het lichaam er goed aan kan wennen. Bovendien krijgt de patiënt de drugs nooit langer dan nodig; als de ergste pijn na een operatie voorbij is, krijgt een patiënt meestal een ander medicijn. Daardoor is de kans op verslaving klein. Maar als een terminale kankerpatiënt zóveel pijn heeft en alleen cannabis die klachten verlicht, dan wordt er misschien minder op de dosering gelet. De kans op verslaving staat dan minder op de voorgrond, omdat de pijnbehandeling het belangrijkste is. En iemand die amper pijnklachten heeft, krijgt dan weer helemaal géén cannabis toegediend.

Ga niet experimenteren

Kortom: in Nederland krijg je niet zomaar drugs toegediend als medicijn. Het gaat ofwel om heftige klachten, of om patiënten die allerlei andere therapieën hebben geprobeerd en nog steeds pijn hebben. Daarbij vindt er ook nog veel onderzoek plaats. Ga dus nóóit zélf experimenteren! En bel je arts als je na lezing van dit artikel vragen hebt over dit artikel.