Artikeloverzicht

Is mijn heupprothese toe aan vervanging?

De meeste mensen met een heupprothese kunnen jarenlang vooruit. Helaas is dit niet voor iedereen zo. Sommige mensen krijgen na verloop van tijd klachten. Uw heup kan instabiel zijn, of pijn of stijfheid veroorzaken. Dan kan een hersteloperatie een oplossing zijn. We spreken dan van een heuprevisie. Hieronder geeft één van onze orthopedisch chirurgen antwoord op de meest gestelde vragen over heuprevisies.

Welke klachten geeft een heupprothese die niet goed functioneert?

De meeste heupprotheses gaan gemiddeld zo’n 15 jaar mee. Na verloop van tijd kan het zijn dat de heupprothese problemen geeft. Bijvoorbeeld door loslating of slijtage van de prothese. U kunt dit merken aan stijfheid, klikkende gevoelens of pijn in de lies, bil of in het bovenbeen. Ook kan er sprake zijn van een langdurige ontsteking. Als u dit herkent bij uzelf, kunt u het beste contact opnemen met uw orthopedisch chirurg.

Wanneer moet een heupprothese vervangen worden?

Een heuprevisie doen we niet zomaar. We kijken goed naar uw klachten en de oorzaak daarvan. Als uw prothese de klachten veroorzaakt, dan is een operatie mogelijk een goede oplossing voor u. Daarbij kijken we ook naar uw conditie. Samen beslissen we dan of een hersteloperatie zinvol is.

Wat gebeurt er tijdens een heuprevisie?

Een heuprevisie is een complexe operatie, waarbij we de prothese of onderdelen van de prothese verwijderen. Een heupprothese bestaat uit een steel, heupkop en kom. We bereiken deze door een snede te maken aan de zijkant van het bovenbeen die afbuigt richting de bil. De prothese-onderdelen zitten vaak goed vast. Daardoor is het soms lastig om ze te verwijderen zonder dat er veel botschade optreedt. Om de nieuwe prothese goed vast te zetten, is het soms nodig om bot terug te plaatsen. Bij de Sint Maartenskliniek hebben we hier veel ervaring mee en maken we gebruik van de nieuwste technieken.

Wat kan ik verwachten van een heuprevisie?

Na een herstelperiode van ongeveer een jaar, zien we dat mensen een duidelijk verhoogde kwaliteit van leven hebben. Daarnaast ervaren ze minder pijn of helemaal geen pijn meer.

Hoe vaak kan een heupprothese vervangen worden?

Veel mensen denken dat een heupprothese slechts één keer vervangen kan worden. Dat is niet het geval. Hoe vaak een prothese vervangen kan worden, hangt van meerdere factoren af. Wel is het zo dat hoe vaker je de prothese vervangt, hoe complexer de operatie wordt. Bij elke operatie gaat er een stukje bot verloren. Daardoor wordt het lastiger om de prothese goed vast te kunnen zetten. Onze orthopedisch chirurgen hebben veel ervaring met deze operatie en maken gebruik van diverse technieken. Zo maken wij gebruik van donorbot, materiaal dat op bot lijkt of 3D-geprinte implantaten. Van dit laatste heeft de Sint Maartenskliniek wereldwijd de meeste ervaring.