Artikeloverzicht

Scoliose en chronische lage rugpijn? RealHealth werkt!

Volwassen patiënten met een scoliose (een verkromming van de wervelkolom) en chronische lage rugpijn, blijken profijt te hebben van pijnmanagementprogramma RealHealth. Dat is een opvallende conclusie van een studie die recent is gepubliceerd door een onderzoeksteam van de Sint Maartenskliniek.

Een pijnmanagementprogramma is een behandeling waarbij de patiënt vaardigheden aanleert om beter te functioneren met chronische pijn, tegenwoordig ook wel aanhoudende pijn genoemd. De behandeling is dus niet gericht op het wegnemen van de pijn met bijvoorbeeld een operatie of een andere ingreep, maar op fysiek en mentaal beter leren omgaan met de pijn in het dagelijks leven.

In de Sint Maartenskliniek bieden we in samenwerking met de orthopedische wervelkolomchirurgen hiervoor het op wetenschap gebaseerde RealHealth-pijnmanagementprogramma aan. Dit programma wordt continu doorontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers van de Research-afdeling, wervelkolomchirurgen en medewerkers van RealHealth samen. Hierdoor weten we steeds beter voor welke patiënten RealHealth geschikt is.

Evelien Hoevenaars, GZ-psycholoog bij RealHealth

Evelien Hoevenaars, GZ-psycholoog bij RealHealth en betrokken bij het onderzoek: “Volwassenen met een scoliose en chronische lage rugpijn komen lang niet altijd in aanmerking voor een operatie. Lange tijd werd gedacht dat ook een pijnmanagementprogramma geen effect zou hebben, omdat het programma niet gericht is op het verminderen van de verkromming van de wervelkolom.”

“Bij de Sint Maartenskliniek volgen we patiënten met rugklachten systematisch en gedurende lange tijd. Hierdoor zijn er veel gegevens beschikbaar. In de loop van de tijd groeide het vermoeden dat een selecte groep volwassenen met een scoliose baat zou kunnen hebben bij een pijnmanagementprogramma. Onze Nijmegen Decision Tool for Chronic Low Back Pain, een beslissingsondersteuning voor verwijzing naar de juiste behandeling, voorspelde bij een deel van deze patiënten een hoge kans op een positief resultaat. Ook zagen we dat het pijnmanagementprogramma bij andere patiënten met chronisch lage rugpijn goed werkte.”

Hoevenaars vervolgt: “Sinds 2014 hebben 90 patiënten met een scoliose en chronische lage rugpijn deelgenomen aan ons pijnmanagementprogramma RealHealth. Uit de onderzoeksresultaten blijkt nu dat ook zij na deze behandeling verbetering ervaren. Zowel wat betreft het functioneren, pijn en kwaliteit van leven. En ook op de lange termijn blijven deze effecten behouden. Dat is fantastisch nieuws! Dit is voor het eerst dat we hebben kunnen aantonen dat een conservatieve behandeling werkzaam is voor deze patiëntengroep.”