Pijnbestrijding na de operatie

Rondom de operatie is pijnbestrijding erg belangrijk. We vertellen u hier meer over de pijnbestrijding tijdens de operatie en erna.

Wat is pijn?

Pijn is een subjectieve waarneming. Dat betekent dat pijn er is wanneer u het ervaart als pijn. Na een operatie is er sprake van acute pijn. Acute pijn is van korte duur en heeft meestal een duidelijke oorzaak, in dit geval de operatie.

Pijn scoren

Om goed te bepalen wat er nodig is om de pijn tegen te gaan, scoren we de pijn. Pijn wordt gescoord op een schaal van 0-10 waarbij 0 geen pijn is en 10 de meest denkbare pijn die er bestaat:
Score 0 = geen pijn
Score 1 = normale activiteiten mogelijk
Score 2 = licht stekende pijn
Score 3 = weinig klachten
Score 4 = kan bijna alles doen
Score 5 = matig veel pijn
Score 6 = belemmert activiteiten
Score 7 = ernstige pijn
Score 8 = belemmert alle dagelijkse activiteiten
Score 9 = ondraaglijke pijn
Score 10 = ondraaglijk, ergste pijn ooit

Pijnbestrijding tijdens de operatie

In principe krijgt u een ruggenprik. Deze ruggenprik verdooft het onderlichaam door een verdovend middel in het ruggenmergvocht te spuiten.

Wat zijn de voordelen van een ruggenprik?

Een ruggenprik werkt korter dan een narcose. Zo kunt u sneller na de operatie uw benen weer bewegen. Hierdoor kun u snel starten met oefenen. Daarnaast heeft u minder last van misselijkheid en andere nadelen van narcose.

Naast deze ruggenprik krijgt u een slaapmiddel. U mag wakker blijven, maar als u dit niet prettig vindt kunt u slapen tijdens de operatie.

Vlak voor het einde van de operatie behandelt de orthopeed het wondgebied met een plaatselijke verdovingsvloeistof. Deze plaatselijke verdoving kan tot enkele uren na de operatie een pijnstillend effect geven.

Pijnbestrijding na de operatie

• Standaard krijgt u 4 keer per dag 1000 mg paracetamol.
  • Standaard krijgt u 1 keer per dag etoricoxib, dit is een pijnstiller, met een ontstekingsremmend en koortsverlagend effect.
  • Wanneer de pijn niet acceptabel is (groter dan pijnscore 4) dan kunt u de verpleegkundige vragen om een tablet oxynorm, dit is een kortwerkend, krachtig opiaat met een sterk pijnstillende werking.

Wat krijgt u mee naar huis

• Etoricoxib voor 14 dagen, dan kunt u hier mee stoppen.
  • Oxynorm kortwerkend 15 stuks, maximaal 4-6 per dag.
    • Indien u ook oxynorm langwerkend gebruikt krijgt u 15 stuks langwerkend mee en 30 stuks kortwerkend.

Als de thuismedicatie tot de 1e policontrole niet voldoende is, kunt u contact opnemen met de orthopedieconsulentes. Zij kunnen dan eventueel een herhaalrecept regelen en uitvragen of er andere oorzaken kunnen zijn van uw pijn.

Veelgestelde vragen over pijn

Pijn belemmert een snelle mobilisatie en vertraagt de wondgenezing. Daarmee belemmert pijn het herstel. Niet op tijd behandelen van acute pijn verhoogt het risico op het ontstaan van chronische pijn (pijn die langer dan 3 maanden bestaat).

• Als u goed kunt oefenen (alleen of m.b.v. verpleegkundige of fysiotherapie).
  • Als u goed kunt doorademen en hoesten.
  • Als u goed kunt bewegen in bed.

'Zo nodig pijnmedicatie' vraagt u op het moment dat de pijn voor u niet acceptabel is. Deze wordt u dus niet standaard aangeboden, maar hier kunt u om vragen. Als u een tabletje neemt en na een uur is de pijn nog niet acceptabel kunt u van de verpleegkundige opnieuw pijnstilling krijgen. Als blijkt dat deze kortwerkende  pijnstilling niet genoeg helpt, kan besloten worden er een langwerkende pijnstilling bij te geven.

U kunt er suf en slaperig van worden. U kunt er ook misselijk van worden. Als dit het geval is, kunt u dit bij de verpleegkundige aangeven dan krijgt u iets tegen de misselijkheid.

Sommige mensen zijn allergisch voor oxynorm. Dit is geen probleem, er zijn vaak genoeg alternatieven.

Veel van onze patiënten zijn al bekend met chronische pijn. De medicatie die u thuis gebruikt, gebruikt u tijdens de opname gewoon door. Uw lichaam is dan al gewend aan deze medicatie, waardoor het effect minder is. Vaak kunnen we deze medicatie dan ophogen, maar soms werkt dit niet. Het kan dan beter zijn om er een ander middel bij te krijgen.

Pijnvrij betekent helemaal geen pijn. Net na de operatie is er altijd sprake van acute pijn. Wij streven ernaar om de pijn voor u acceptabel te maken. Soms lukt dit niet voldoende en maken we gebruik van andere hulpmiddelen naast de pijnmedicatie. Denk hierbij aan warmte/koude technieken, VR-bril, muziek, ontspanningsoefeningen en meer.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u via e-mail contact opnemen met onze orthopedieconsulentes