Download dit plan

Verwijderen osteosynthesemateriaal

​U bent in de Sint Maartenskliniek geopereerd en daarbij heeft de chirurg osteosynthesemateriaal gebruikt. Binnenkort komt u terug om dit osteosynthesemateriaal te verwijderen. Het is overigens niet altijd noodzakelijk om dit materiaal te verwijderen. Vaak alleen wanneer er klachten zijn.

Onze behandeling

De chirurg maakt de operatiesnede meestal in het litteken van de vorige operatie. Het osteosynthesemateriaal wordt vervolgens vrijgelegd en verwijderd. Daarna wordt de wond gehecht. Het is mogelijk dat u na de operatie tijdelijk een drain (slangetje) in de wond heeft om wondvocht en bloed af te voeren. Als u het verwijderde materiaal wilt meenemen naar huis, kunt u dit voorafgaand aan de operatie aangeven.

Risico's van de operatie

Ondanks onze zorgvuldige werkwijze, draagt deze operatie een aantal risico’s met zich mee. Dit zijn de mogelijke complicaties bij deze operatie:

• Wondgenezingsstoornissen
  • Infectie
  • Nabloeding
  • Zenuwletsel. Tijdens de operatie kunnen oppervlakkige zenuwtakjes geraakt of gekneusd worden. U ervaart dan een dof of tintelend gevoel van de huid rondom het litteken. Dit wordt doorgaans in de loop van de tijd minder.
  • Indien u aan de schouder geopereerd wordt: frozen shoulder (een stijve pijnlijke schouder)

U wordt meestal één dag opgenomen. Dit betekent dat u niet hoeft te blijven slapen in het ziekenhuis en op de dag van de operatie naar huis gaat. Houdt u er rekening mee dat u na de operatie niet zelf naar huis kunt rijden.

In de meeste gevallen is de wond gehecht met oplosbare hechtingen. Soms zitten dan aan weerszijden van de wond knoopjes. Deze knoopjes vallen er vanzelf af, maar als ze irriteren, mag uw huisarts ze na veertien dagen afknippen. Wanneer de wond op een andere manier is gehecht, krijgt u een afspraak om de hechtingen in het ziekenhuis of bij de huisarts te laten verwijderen. De eerste dagen na de operatie plakt u de wond tijdens het douchen af met plastic. Na het douchen plakt u weer een nieuwe pleister op de wond. Zodra de wond mooi droog is, hoeft u deze niet meer af te plakken met een pleister.

• Loop met één of twee krukken lopen (gedurende twee tot zes weken; uw arts zal u hierover informeren). Als u met één kruk loopt, houdt u de kruk aan de kant van het lichaam die niet is geopereerd.
  • Maak geen plotselinge of onverwachte bewegingen, zoals draaien op één been, slaan, stoten, trekken, duwen, springen, schoppen.
  • Ga pas wandelen, fietsen of zwemmen nadat de wond genezen is.
  • Schakel de fysiotherapeut in, als dit is voorgeschreven.

Heeft u op een later tijdstip of na ontslag vragen of problemen? Neem dan contact op via telefoonnummer (024) 365 96 59, of het algemene contactformulier.