Reumatologie

Hart- en vaatziekten bij ontstekingsreuma (CVRM)

In Nederland hebben meer dan 600.000 mensen last van ontstekingsreuma. Dan hebben wij het over reumavormen zoals reumatoïde artritis, artritis psoriatica, de ziekte van Bechterew en jicht. Patiënten hebben soms lange tijd last van gewrichtsontstekingen. Bovendien hebben zij meer kans op hart- en vaatziekten. Dit hangt samen met het ouder worden, met leefstijl zoals te weinig bewegen, roken, overgewicht, maar ook met de reumatische aandoening zelf. We noemen dit cardiovasculair risicomanagement (CVRM).

Hoe zit het?

Door reumatoïde artritis, artritis psoriatica, de ziekte van Bechterew of jicht kunt u gewrichtsontstekingen hebben. Bewegen wordt daardoor moeilijk, waardoor u bepaalde dagelijkse handelingen niet meer goed kunt uitvoeren. Als de ontsteking niet wordt behandeld, kunnen de gewrichten op termijn beschadigd raken. Dat leidt weer tot meer pijn en beperking. Bij een goede behandeling met onder meer medicijnen kunt u de ziekteactiviteit gelukkig sterk verminderen.

Wat is CVRM?

Reumatische aandoeningen kunnen ook leiden tot verhoogde bloeddruk en/of verslechtering van cholesterol. Dit kan uiteindelijk hartklachten of vaatziekten veroorzaken. Bij cardiovasculair risicomanagement brengt uw huisarts in kaart welke risico’s u eventueel loopt. Afhankelijk van uw risico wordt meestal voorgesteld om uw leefstijl aan te passen. Soms worden aanvullende behandelopties besproken, zoals cholesterol- of bloeddrukverlagende medicijnen.

Uitleg over CVRM bij reumapatiënten

Wat kunt u doen?

Als u het risico op hart- en vaatziekten wilt verlagen, dan kan dat goed door uw leefstijl aan te passen. Voor een groot deel kunt u zelf bijdragen aan een goede hart- en vaatconditie. Het belangrijkste is dat u probeert gezond te leven. Denk hierbij aan de volgende zaken:

• Stoppen met roken vermindert sterk het ontwikkelen van slagaderverkalking en de kans op hart- en vaatziekten, zoals hartinfarcten, beroertes en etalagebenen. Daarnaast heeft stoppen met roken gunstige effecten op uw reumaklachten. Sommige reumamedicijnen werken minder goed bij mensen die roken. Ook is het wetenschappelijk aangetoond dat roken een van de oorzaken is voor het ontstaan van reuma. Door te stoppen met roken slaat u dus twee vliegen in één klap: minder reumaklachten en minder kans op hart- en vaatziekten! Bekijk ook een presentatie van reumatoloog Sabien Wielsma over de invloed van roken op ontstekingsreuma én informatie van het Trimbos Instituut over stoppen met roken.
  • Voldoende bewegen is gunstig om de conditie van uw gewrichten, spieren en pezen in stand te houden of te verbeteren. Verder is bewegen gunstig voor het cholesterolgehalte in het bloed, de bloeddruk en het gewicht. De ‘Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen’ voor volwassenen is minimaal een half uur matig intensief bewegen per dag, of een uur om de dag. Meer informatie hierover leest u op de website van de Hartstichting.
  • Met gezonde voeding, op gewicht blijven of mogelijk iets afvallen kunt u ook de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten verminderen. Voor mensen met overgewicht wordt bovendien de druk op sommige gewrichten minder als ze afvallen. Dat zorgt dan weer voor een afname van belasting en minder pijnklachten. Meer informatie over gezonde voeding voor mensen met reuma vindt u op de website van ReumaNederland.
  • Door uw medicijnen volgens voorschrift van uw arts te gebruiken, vermindert u ook het risico op hart- en vaatziekten. Bij reumaremmende medicatie gaat het niet om een kuur, maar heeft u gedurende langere tijd één of meerdere geneesmiddelen nodig. Deze reumaremmers zorgen er mogelijk voor dat het ontstekingsproces niet alleen in de gewrichten maar ook in de slagaders vermindert. Bij een goede behandeling komt ontstekingsreuma bij het merendeel van de patiënten tot rust. Dan kunnen we de medicatie steeds verder afbouwen. Ongeveer 15-20% van de mensen lukt het zelfs uiteindelijk helemaal te stoppen met de medicatie. Wij blijven uiteraard ook dan actief controleren op het risico op hart- en vaatziekten. Wij verwachten dat het afbouwen van reumamedicatie geen nadelige gevolgen heeft voor het risico op hart- en vaatziekten.

Gezond leven is zeer effectief gebleken als het gaat om het managen van het risico op hart- en vaatziekten. In onze praktijk merken wij bovendien dat veel patiënten het lastig vinden hun leefstijl aan te passen. Het is daarom belangrijk om hieraan voldoende aandacht te besteden.

Ons advies omtrent CVRM

Heeft u reumatoïde artritis, artritis psoriatica, de ziekte van Bechterew of jicht en wilt u weten wat u kunt doen om de kans op hart- en vaatziekten te verminderen? Praat hier dan over met uw huisarts, reumatoloog, physician assistant of reumaverpleegkundige. Bijvoorbeeld tijdens uw reguliere controles op de polikliniek.