Menu

​Vallen voorkomen? Volg onze tips op!

Als u ouder wordt, ziek bent of een aandoening heeft, kunt u bang worden om te vallen. Met deze tips verkleint u de kans dat dit ook écht gebeurt.

Negen tips om vallen te voorkomen

Bent u bang om te vallen of (bijna) gevallen? Bespreek dit met de mensen die dicht bij u zijn. Uw partner, bijvoorbeeld, uw verzorger of een van de buren.

  • Komt het risico van vallen heel dichtbij maak dan een afspraak met uw huisarts. Deze kan u adviseren over wat u kunt doen om het risico om te vallen te verkleinen. Of u doorverwijzen voor aanvullend onderzoek.

Veel valpartijen vinden in de woning plaats. Simpele ingrepen verkleinen dit risico aanzienlijk.

  • Zorg voor goede verlichting, werk snoeren weg, let op met kleedjes, houd uw traptreden schoon en leeg, gebruik de trapleuning bij het traplopen en gebruik antislipmatten in plaats van gewone matten.
  • Vraag ook eens aan een naaste om samen met u door uw woning te lopen. Controleer vloeren, trappen, badkamer et cetera op mogelijke risico’s; is er iets stuk, moet u iets aanpassen?
  • Zorg er tot slot voor dat u áltijd een telefoon in de buurt heeft. Een alarmeringssysteem kan ook een oplossing zijn voor een veilig gevoel en snelle hulp.

Met een goede schoen loopt u lekkerder én u voorkomt er mee dat u struikelt of uitglijdt. Draag binnen nóóit sokken. Kies in plaats daarvan voor pantoffels. En zorg ervoor dat deze, net als uw schoenen, voldoen aan een aantal eisen.

Een goede schoen of pantoffel:

  • Heeft een goede pasvorm
  • Heeft een goed voorgevormd voetbed
  • Heeft een lage hak (max 2,5 cm)
  • Heeft een niet te gladde zool
  • Heeft de juiste maat
  • Buigt mee met uw voet
  • Omsluit uw hele voet

Met een (lange) schoenlepel hoeft u minder ver naar voren te buigen. Vaak glijdt u ook gemakkelijker met uw voet in uw schoen. Dit zorgt ervoor dat u minder snel valt.

Maakt het snel opstaan uit uw bed of stoel u duizelig? Maakt bukken u draaierig? Kom rustig omhoog en span uw spieren aan voordat u echt in actie komt. Vooral uw beenspieren zijn belangrijk. Wacht tot alle duizelingen verdwenen zijn. Sta langzaam op en houd u vast aan uw bed of een leuning. Ga pas lopen als de duizeligheid is gezakt.

Wie beweegt blijft soepel, behoudt spierkracht en conditie. Vindt u het spannend om te bewegen? Er zijn speciale oefeningen waarmee u uw balans en spierkracht kunt verbeteren. Hierdoor neemt de kans op vallen af. Bovendien voelt u zich fitter en zelfverzekerd genoeg om erop uit te blijven gaan. Informeer bij uw huisarts welk beweegprogramma het beste bij u past.

Als u goed ziet, vermindert dit het risico dat u valt.

  • Ga daarom elk jaar naar de opticien voor een oogcontrole en volg de adviezen op.
  • Draagt u een bril of contactlenzen? Zorg dan dat u deze altijd draagt.
  • Gaat u slapen of rusten? Leg uw bril of lenzen dan binnen handbereik neer. Zo kunt u deze na het wakker worden direct gebruiken.

Sommige voorgeschreven geneesmiddelen en combinaties van medicijnen zorgen voor een duizelig, slap en slaperig gevoel. Of zorgen ervoor dat u trager reageert. Heeft u het idee dat dit bij u het geval is? Vertel dit dan aan uw huisarts of specialist. Vertel er ook bij of u nog andere geneesmiddelen gebruikt, zoals alternatieve geneesmiddelen of medicijnen die de huisarts of specialist niet heeft voorgeschreven. Wellicht is een aanpassing van uw geneesmiddelen mogelijk of noodzakelijk.

Neem uw rollator, rolstoel, kruk of loopstok mee als u naar het ziekenhuis komt. Dit voelt vertrouwder en geeft u een veiliger gevoel. Denk er ook altijd aan dat u de rem op uw rollator of rolstoel zet, als u even stil wilt staan. Dit voorkomt dat u valt.

Veiligheid.nl

De informatie die is gebruikt voor deze tips komt deels van www.veiligheid.nl/valpreventie. Voor meer informatie over valpreventie kunt u terecht op deze website.