Artikeloverzicht

Lage rugpijn

Bij lage rugpijn heeft u pijn onder in uw rug. Bijna iedereen krijgt in zijn leven te maken met rugpijn. Bij slechts vijf procent van de patiënten is duidelijk waar deze klachten vandaan komen. Vooral wanneer u pijn in de onderrug heeft, is de kans groot dat er geen specifieke oorzaak aan te wijzen is.

Wat is specifieke en aspecifieke lage rugpijn?

Een arts of orthopeed kan onderzoeken waardoor uw klachten zijn ontstaan.
Rugklachten waarbij de oorzaak vaststaat, noemen we specifieke rugpijn. U kunt bijvoorbeeld last hebben van specifieke lage rugpijn door een hernia of infectie.
In de meeste gevallen is echter de oorzaak van de rugpijn niet bekend. Deze klachten vallen onder wat veel artsen aspecifieke rugpijn noemen. Soms wordt een MRI of röntgenfoto gemaakt, maar ook dan is het vaak moeilijk te zien wat de exacte oorzaak van uw aandoening is.

Wanneer is rugpijn chronisch?

Meestal verdwijnen of verminderen rugklachten binnen zes weken. Wanneer u langere tijd pijn heeft, is er sprake van chronische rugpijn.
Rugpijn is ingedeeld in drie fases:

• acute klachten: tot zes weken
  • subacute klachten: tussen de zes en twaalf weken
  • chronische klachten: na twaalf weken

We spreken van chronische lage rugpijn als iemand langer dan drie maanden last heeft van rugpijn. Ook wanneer de oorzaak wel bekend is, maar de pijn niet te verhelpen is, spreken we van chronische rugpijn.

Hoe kan chronische lage rugpijn behandeld worden?

Wanneer de oorzaak van uw lage rugpijn niet duidelijk is, is het voor artsen vaak lastig om een behandelplan op te stellen.

In een kleine groep specifieke gevallen kan een operatie de rugpijn verminderen of verhelpen. Hierbij worden bijvoorbeeld de wervels aan elkaar vastgezet. In de meeste gevallen biedt een operatie echter geen oplossing voor chronische lage rugpijn.

Uw huisarts kan u helpen met het vinden van een alternatieve behandeling. Hij kan u bijvoorbeeld doorverwijzen naar een fysiotherapeut of orthopeed. Hierbij kijkt hij niet alleen naar uw lichamelijke aandoening. De behandeling richt onder andere op het verlagen van stress en omgaan met angst om te bewegen.

Ondanks dat u pijn heeft, is het belangrijk om in beweging te blijven. Uw huisarts, fysiotherapeut of orthopeed kan u de juiste oefeningen voorschrijven. Zij helpen u ook om uw actieve leven weer langzaam op te bouwen.

Een orthopeed van de Sint Maartenskliniek kan u ook doorverwijzen naar RealHealth. Hier volgen rugpatiënten een intensief trainingsprogramma waarin zij leren om de pijn minder invloed te laten hebben op hun dagelijks leven.

Wat kunt u zelf doen om rugpijn te voorkomen?

Lage rugpijn kunt u niet honderd procent voorkomen. Maar door goed naar uw lichaam te luisteren, maakt u de kans op chronische rugklachten zo klein mogelijk. Zorg voor een goede conditie, voldoende ontspanning en neem rust als u mentaal of fysiek overbelast raakt.

Ook door gemakkelijke aanpassingen in uw dagelijks leven, verkleint u de kans op rugklachten. Bijvoorbeeld:

• Zet de televisie op een hoogte waarbij u uw hoofd niet gebogen of omhoog hoeft te houden.
  • Zorg voor een goed bed: de bedbodem en de matras mogen niet doorzakken en moeten overal steun geven.
  • Ga aan een tafel zitten als u bijvoorbeeld aardappels schilt of groenten schoonmaakt.
  • Richt uw werkplek op de juiste manier in. Stel bijvoorbeeld de hoogte van uw bureaustoel zo in, dat u voldoende steun krijgt in de holte van uw rug.

Wilt u meer weten over rugklachten? Lees alles over de rug- en nekbehandelingen bij de Sint Maartenskliniek.