Menu
Virtual Reality (VR) groeit wereldwijd in rap tempo. Ook binnen de gezondheidszorg. De Sint Maartenskliniek heeft de afgelopen jaren al ervaring opgedaan met VR in de vorm van de GRAIL loopsimulator. Nu zetten we nieuwe stappen. Hierbij twee voorbeelden.

VR voor betere revalidatie

Op het gebied van revalidatie wil de Sint Maartenskliniek nieuwe VR-toepassingen ontwikkelen die patiënten verder in beweging kunnen brengen. We leiden hiervoor een Europees consortium, met partners uit de industrie, universiteiten en revalidatieklinieken uit vier verschillende landen. Voor het project dat hierbij hoort (VR4REHAB), kreeg het consortium € 2,4 miljoen subsidie. Binnen het VR4REHAB-programma dagen we de komende drie jaar ontwikkelaars, kennisinstellingen en revalidatieklinieken uit om VR-revalidatietools te ontwikkelen, die aansluiten op de behoeften van patiënten en hun therapeuten. Tegelijkertijd wordt het effect van deze VR-therapie bij patiënten onderzocht.

Projectleider Remco Hoogendijk, tevens innovatiemanager van de Sint Maartenskliniek: “VR biedt ongelofelijke kansen om therapie leuk te maken. En op die manier kunnen we de therapietrouw vergroten. Daarnaast bieden digitale (VR) games, aangevuld met sensoren, de kans om beter te meten wat er gebeurt met de patiënt tijdens de oefeningen. Bovendien moet het allemaal compact en draagbaar worden. Nu oefenen onze patiënten nog op de omvangrijke GRAIL loopsimulator in de kliniek; ik wil die GRAIL straks mee naar huis kunnen geven.”

VR voor pijnbestrijding na een operatie

Onze afdeling Anesthesiologie startte enkele maanden geleden met een proefproject met VR-brillen bij ongeveer dertig patiënten die net geopereerd waren. Als patiënten na de operatie pijn hebben, duurt het soms even voordat de medicatie optimaal werkt. Om die tijd te helpen overbruggen, zetten we de VR-brillen in. VR leidt patiënten namelijk direct af van de pijnklachten. Een verpleegkundige geeft een korte uitleg en helpt de patiënt met het opzetten en bedienen van de VR-bril. De patiënt kiest vervolgens een virtuele ervaring, zoals het bezoeken van een wereldstad, zwemmen met dolfijnen of een spelletje.

Bijna alle patiënten in het proefproject gaven aan duidelijk afleiding te ervaren dankzij de VR-bril. Ze vonden het een prachtige ervaring en een veelgehoorde reactie was dat de filmpjes nog wel wat langer mochten duren. Nu duren ze ongeveer 15 minuten. Ook de betrokken pijnbehandelaars zijn erg tevreden over de proef. Ze gaan er dan ook mee door. Dit VR-proefproject is mede mogelijk gemaakt door biofarmaceutisch bedrijf AbbVie, als onderdeel van ons partnerschap. De komende periode bekijken we hoe we de VR-brillen nog breder kunnen inzetten bij pijnbestrijding. Maar misschien ook daarbuiten, bijvoorbeeld bij mensen die te maken hebben met angst voor een behandeling.