U bent onder behandeling in de Sint Maartenskliniek. We hebben een (mogelijke) infectie aan uw knieprothese geconstateerd. In overleg met uw arts is besloten om uw knieprothese te vervangen.

Wat is een infectie?

Een infectie is de besmetting van het lichaam met een virus of bacterie. Hierdoor ontstaat een ontsteking. Hierbij kunt u last krijgen van de volgende symptomen:

• Bij plaatselijke (lokale) infecties wordt de huid rood, kan deze zwellen op de plaats van de infectie en heeft u last van (druk)pijn en soms pusvorming.
  • Bij lichamelijke (systemische) infecties kunt u last krijgen van koorts, koude rillingen, zweten, een ziek gevoel en uitputting.

Bovenstaande symptomen kunnen voorkomen, maar dit hoeft niet per se.

Aanvullend onderzoek

Wanneer we denken dat u last heeft van een infectie aan uw prothese doen wij altijd aanvullend onderzoek naar een eventuele verwekker (bacterie) van de infectie. Dit aanvullende onderzoek kan bestaan uit bloedonderzoek, een punctie (er wordt vocht uit het gewricht gehaald en op kweek gezet) of biopten (via een kijkoperatie worden stukjes weefsel afgenomen rondom het gewricht en op kweek gezet). Als uit het aanvullend onderzoek blijkt dat er een infectie aanwezig is, dan krijgt u een behandeladvies. In overleg met uw arts is besloten dat we een operatie zullen uitvoeren om uw prothese te vervangen.

De operatie(s)

Wanneer het noodzakelijk is de prothese te vervangen doen wij dit door middel van een operatie. Soms verwijderen wij de prothese en plaatst de chirurg tijdens die operatie direct de nieuwe prothese. Dit noemen we een one stage revisie. In sommige gevallen moeten we dit echter opdelen in twee operaties: een two stage revisie.

One stage revisie

Als er een bacterie wordt gekweekt die bijzonder goed met antibiotica te behandelen is, is een one stage revisie een optie, mits er een goede huidbedekking en goede doorbloeding aanwezig is bij een 'gezonde' patiënt. Tijdens deze operatie wordt de prothese verwijderd, er worden weefselkweken afgenomen en de nieuwe prothese wordt direct geplaatst. Voor meer informatie over deze one stage revisie kijkt u op de pagina Revisie knieprothese.

Two stage revisie

Bij de two stage revisie wordt u twee keer geopereerd. De chirurg verwijdert tijdens de eerste operatie uw huidige prothese. Daarna volgt een periode waarin u geen, of een tijdelijke prothese heeft. In die periode wordt u uitgebreid behandeld met antibiotica, om de infectie op te lossen. Deze periode duurt meestal twee maanden. Hierna bekijken wij of u in aanmerking komt voor implementatie van een nieuwe, definitieve prothese. De operaties gaan dus als volgt:

• Het verwijderen van de prothese
  • Reïmplantatie van de definitieve prothese

Meer informatie over de tweede operatie vindt u op de pagina Revisie knieprothese. Hoe de eerste operatie van de two stage revisie in zijn werk gaat, beschrijven we in de volgende stappen van dit behandelplan.

Waar moet u zijn?

De Sint Maartenskliniek probeert haar zorg zo dicht mogelijk bij uw woonplaats te organiseren. Sommige behandelingen, zoals operaties, worden echter slechts op een paar locaties uitgevoerd. Het kan daarom zijn dat niet het gehele traject van uw behandeling op dezelfde locatie van de Sint Maartenskliniek plaatsvindt. De voorbereiding en nazorg kunnen bijvoorbeeld ergens anders zijn dan de operatie. In het bericht dat u van ons ontvangt, melden we altijd de locatie waar u verwacht wordt.

Onze behandeling