U bent onder behandeling bij de Sint Maartenskliniek voor het niet goed functioneren van uw knieprothese. Daarom ondergaat u binnenkort een operatie waarbij wij (een deel van) de knieprothese vervangen.

Waarom?

De orthopeed besluit of het nodig is om (een deel van) uw prothese te vervangen. Doorgaans komen mensen met de volgende klachten bij ons op de polikliniek voor onderzoek:

• Een voorheen goed functionerende knieprothese gaat pijnklachten geven. Dit kan het gevolg zijn van loslating van de prothese of slijtage van het plastic tussenstuk.
  • Een instabiel gevoel. Dit kan ten gevolge van een versleten meniscusblok of afname van kwaliteit van uw banden zijn.
  • De beweeglijkheid van de knie is afgenomen ten gevolge van littekenweefsel, pijn en eventuele zwelling.
  • Er is sprake van een infectie.

Vervangen knieprothese

Welk gedeelte van de knieprothese wij vervangen, is afhankelijk van wat de oorzaak is van de klachten. Soms vervangt de chirurg slechts een gedeelte, meestal plaatsen wij een hele nieuwe prothese. Als uw huidige prothese los heeft gelaten, controleren wij eerst of deze loslating het gevolg is van een infectie. Als een infectie de oorzaak is van de loslating dan dient eerst de infectie te worden behandeld. Daarna kan de knieprothese worden vervangen. Meestal is er een tussenliggende periode waarin u een tijdelijke knieprothese heeft.

Waar moet u zijn?

De Sint Maartenskliniek probeert haar zorg zo dicht mogelijk bij uw woonplaats te organiseren. Sommige behandelingen, zoals operaties, worden echter slechts op een paar locaties uitgevoerd. Het kan daarom zijn dat niet het gehele traject van uw behandeling op dezelfde locatie van de Sint Maartenskliniek plaatsvindt. De voorbereiding en nazorg kunnen bijvoorbeeld ergens anders zijn dan de operatie. In het bericht dat u van ons ontvangt, melden we altijd de locatie waar u verwacht wordt.

Onze behandeling