Download dit plan

Poliklinische behandeling triggerfinger

Een triggerfinger of triggerthumb operatie duurt circa vijftien minuten. U krijgt hiervoor een plaatselijke verdoving.

Wat is een triggerfinger

Bij een triggerfinger is er sprake van een verdikking in de buigpees van de vinger. De buigpezen (flexoren) verlopen aan de binnenzijde van de hand. De pezen lopen door een soort kokertje, de peesschede. Over de peesschede lopen meerdere bandjes (pulleys) die het kokertje met de pees op zijn plek houden. Als de pees of de peesschede verdikt is, verloopt de beweging van de pees niet meer soepel. Er is sprake van een hapering of blokkade. De vinger blijft als het ware “hangen”.
Als deze klachten bij een vinger optreden, noemen we dit een triggerfinger, bij de duim heet het een triggerthumb.

Klachten

Een triggerfinger of triggerthumb veroorzaakt pijnklachten, meestal aan de binnenzijde van de vinger, duim of hand. Daarnaast is het blijven hangen van de vinger of duim tijdens bewegen hinderlijk bij dagelijkse activiteiten.

Waar moet u zijn?

De Sint Maartenskliniek probeert haar zorg zo dicht mogelijk bij uw woonplaats te organiseren. Sommige behandelingen, zoals operaties, worden echter slechts op een paar locaties uitgevoerd. Het kan daarom zijn dat niet het gehele traject van uw behandeling op dezelfde locatie van de Sint Maartenskliniek plaatsvindt. De voorbereiding en nazorg kunnen bijvoorbeeld ergens anders zijn dan de operatie. In het bericht dat u van ons ontvangt, melden we altijd de locatie waar u verwacht wordt.

Onze behandeling

Voor een goede voorbereiding op de operatie zijn een aantal zaken belangrijk:

• Draag makkelijk zittende bovenkleding. Draag geen kleding met strak aansluitende mouwen.
  • Draag geen sieraden.
  • Breng een actueel overzicht van uw medicijnen mee. Het overzicht kunt opvragen bij uw eigen apotheek.
  • Indien u bloedverdunners gebruikt, is het belangrijk om een verandering van de bloedverdunners tussen polibezoek en operatie altijd aan ons door te geven. Bel hiervoor naar (024) 365 96 59.

Een trigger finger of trigger thumb operatie duurt circa vijftien minuten. U krijgt hiervoor een plaatselijke verdoving.

Tijdens de operatie maken we een incisie (snede) aan de binnenzijde van uw handpalm, ter hoogte van de plaats waar de pees vastloopt. Vervolgens leggen we de peesschede vrij. We openen de peesschede en het eroverheen lopende bandje in de lengterichting. Hierdoor komt er meer ruimte rond de pees. Als zich ontstekingsweefsel rond de pees bevindt, dan verwijderen we dit. Daarna controleren we of de pees soepel in de peesschede glijdt. De huid sluiten we met hechtdraad. De wond wordt afgedekt met een pleister of gaasje en we leggen een drukverband aan.

De behandeling vindt poliklinisch plaats. Dit betekent dat u na de operatie direct naar huis mag.

Een operatie in verband met trigger finger heeft net als iedere operatie risico’s:

• Nabloeding
  • Infectie
  • Wondgenezingsstoornissen
  • Littekenvorming
  • CRPS - complex regionaal pijnsyndroom, is een abnormaal sterke reactie van het lichaam op een operatie of verwonding. Kenmerken die hierbij kunnen passen zijn intense pijn, zwelling, koud of warm aanvoelen van de huid en verkleuring. Om de kans op CRPS te verkleinen, is het van belang dat u de hand na de operatie weer zo snel mogelijk gaat gebruiken.
  • Zenuwbeschadiging, met gevoels- of motoriekstoornissen als gevolg.
  • Langdurig pijn in het geopereerde gebied.

Zwelling

Gedurende de eerste week na de operatie moet u uw hand zoveel mogelijk hoog houden om teveel zwelling te voorkomen.

Pijnstilling

Zo nodig kunt u na de operatie 3 tot 4 maal daags 1000mg paracetamol gebruiken.

Drukverband

Twee dagen na de operatie kunt u het drukverband zelf verwijderen.

Pleister

Als het nodig is, kunt u na het verwijderen van het drukverband de pleister vervangen. Dat raden wij zeker aan zolang er nog wat vocht uit de wond komt. Is de wond droog, dan is een nieuwe pleister niet meer nodig.

Wondgenezing

Voor een goede wondgenezing is het belangrijk om de wond droog te houden zolang de hechtingen er nog in zitten. Na het verwijderen van de hechtingen mag u weer douchen en handen wassen maar de huid mag niet weken tot de wond helemaal dicht en droog is.

Na de operatie is het goed om de hand te oefenen. Start met oefentherapie zodra het drukverband verwijderd is.

De oefeningen en aanvullende adviezen over waar u rekening mee moet houden bij het gebruik van uw geopereerde hand leest u onder 'Adviezen en oefentherapie'.

De wond wordt gesloten met hechtingen. Tussen de twaalfde en veertiende dag na de operatie komt u op controle. Er wordt dan met u besproken hoe het herstel verloopt en de hechtingen worden verwijderd. Meestal is het daarna niet meer nodig om op controle te komen.

Vragen rondom uw behandeling

Voor vragen die u nog heeft na het lezen van deze informatie kunt u de orthopedisch consulente bellen via (024) 365 96 59.

Bij vragen over de oefentherapie kunt u contact opnemen met de afdeling handtherapie van het Maasziekenhuis: (0485) 84 52 55.

Wat te doen bij complicaties

Als u klachten heeft, zoals bijvoorbeeld wondlekkage, koorts, forse zwelling of andere problemen met betrekking tot de operatie, neemt u dan contact op met ons contactcentrum als het binnen kantooruren valt. Zij brengen u in contact met de orthopedisch consulenten.

Indien dit buiten kantooruren valt, neemt u dan contact op met de Acute zorg poli (AZP) in Nijmegen met telefoonnummer (024) 265 93 91.

Vragen over uw afspraken

Moet u uw afspraak onverwacht annuleren? Geef dit dan zo spoedig mogelijk telefonisch aan ons door. U kunt ons bellen op telefoonnummer (024) 365 98 90.